Lokalne pozycjonowanie firm to nie tylko lokalne SEO!
Pozycjonowanie lokalne firmy to proces optymalizacji widoczności firmy, w tym strony internetowej, w taki sposób, aby potencjalni Klienci z danego regionu mogli łatwo nawiązać kontakt.
Niezależnie od tego czy jest to miasto, dzielnica czy całe województwo – nasze działania przyciągają osoby, które chcą mieć ulubione usługi i produkty pod ręką. W Humint pozycjonowaniem lokalnym zajmujemy się od wielu lat i wiemy, jak sprawić, by Twoja firma osiągnęła w tym zakresie satysfakcjonujące efekty. Korzystamy z nowoczesnych rozwiązań i narzędzi, analizujemy trendy i kierujemy komunikaty do precyzyjnie określonej grupy docelowej.
Obecnie, pozycjonowanie lokalne, wykracza poza samo pozycjonowanie Twojej strony – o czym przeczytasz poniżej!
Pozycjonowanie lokalne firmy to działania, które mają na celu uzyskanie wysokiej widoczności marki lub firmy w określonym obszarze geograficznym. Zazwyczaj jest to miasto lub województwo, ale jeśli usługa jest zorientowana na osoby z bliższego otoczenia, równie dobrze może być to dzielnica.
Pozycjonowaniem lokalnym zajmują się głównie firmy marketingowe, często jest to agencja SEO (np. Humint), która zajmuje się zwiększeniem widoczności firmy w umówionych obszarach związanych z widocznością lokalną danego biznesu.
Usługa ta określana jest również jako lokalne SEO (lub Local SEO). Celowo w opisie odchodzimy jednak od określania naszej usługi jako pozycjonowanie lokalne stron internetowych, ponieważ nie oddaje to w pełni zakresu tej usługi – co wyjaśniamy w kolejnych akapitach. Ponadto są Klienci którzy własnych stron nie posiadają, a nadal korzystają z usług poprawiających ich dostępność dla potencjalnych kontrahentów i widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Tacy Klienci korzystają z podobnych zasobów jak właściciele stron np. posiadając profil firmy w Google – jednak przekierowując ruch na stronę na Facebook’u lub w inne miejsce. Ci sami Klienci korzystają z innych narzędzi używanych do reklamy lokalnej np. Google Ads bazując na konwersjach zachodzących na poziomie reklamy np. telefon do firmy, bez przekierowywania użytkowników na domenę.
Efektywne pozycjonowanie lokalne firmy w Internecie obejmuje pracę nad poniższymi obszarami i jest najbardziej efektywne przy zajęciu się wszystkimi z nich. Nie wyklucza to jednak tego, że efekty są możliwe do osiągnięcia również przy pracy z wybranymi z nich. Najczęściej lokalne pozycjonowanie obejmuje wszystkie lub część z poniższych działań:
Wszystkie wymienione działania opisujemy, po kolei, poniżej – możesz zrealizować je w całości lub pojedynczo w naszej agencji.
Pozycjonowanie lokalne stron internetowych zwiększa widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dotyczy to odnośników w wynikach Google, ale także tych w wynikach i chat botach AI takich jak Chat GPT, Perplexity, AI Overviews, Gemini czy Copilot. W razie potrzeby usługę można rozszerzyć o inne wyszukiwarki w tym Bing czy Yandex.
Lokalne SEO strony koncentruje się na zwiększeniu widoczności poprzez działania na stronie tzw. on-site. Są to m. in. techniczna optymalizacja strony, dodawanie nowych treści i optymalizacja tych już obecnych, odpowiednie ustawienie meta danych i wiele innych w których możesz przeczytać zapoznając się z opisem oferty samego pozycjonowania.
Lokalne SEO to także off-site, czyli oddziaływanie na stronę poprzez działania poza nią. W tym obszarze zajmujemy się m. in. pozyskiwaniem lokalnych linków na innych stronach internetowych. Są to linki z portali, blogów, a także tzw. NAP’y (angielski skrót od Name, Address, Phone). Te ostatnie pozwalają na udostępnienie szczegółowych danych, takich jak: nazwa firmy, adresu, numeru telefonu i adresu e-mail. NAP’y jako katalogi firmowe i miejsca agregujące wizytówki przedsiębiorstw, najczęściej umożliwiają również dodanie krótkiego opisu firmy. Samo pozyskiwanie linków musi się odbywać w odpowiedni sposób i z odpowiednich witryn, na których dane będą odpowiednio dobrane, a opisy zoptymalizowane pod lokalne słowa kluczowe.
Warto też wziąć pod uwagę różnego typu portale branżowe z okolicy, skupione na wydarzeniach i miejscach z danego rejonu. Te mogą dotyczyć dzielnicy, miasta lub województwa.
Nie wiesz jakich fraz kluczowych użyć? Spokojnie. Tym również zajmujemy się my. Bazujemy na nowoczesnych narzędziach sprawdzających słowa kluczowe. Zawsze sprawdzamy frazy na kilku z nich m. in. w Senuto, Ahrefs czy w Google Keyword Planner. Oprócz tych narzędzi korzystamy także z dotychczasowych danych analitycznych Twojej firmy – dla naszych analityków to kopalnia wiedzy.
Wartością dodaną powyższych działań, oprócz SEO lokalnego, jest także budowanie dla Twojej marki – świadomości, rozpoznawalności i eksperckości w obszarze tematycznym związanym z Twoim biznesem.
Jakie są różnice między lokalnymi frazami, a nielokalnymi? Łatwo możesz dostrzec różnicę przyglądając się poniższym przykładom – każda fraza lokalna odnosi się również w sposób bezpośredni lub pośredni do lokalizacji. Przykłady zapytań lokalnych:
Algorytmy wyszukiwań lokalnych biorą pod uwagę lokalizację wyszukującego i jego poprzednie aktywności w sieci. Dzięki temu nawet jeśli użytkownik wpisze frazę w sposób nielokalny np. „serwis klimatyzacji” to najczęściej, w pierwszej kolejności’ otrzyma spersonalizowane wyniki, prowadzące do lokalnych serwisów poprzez ich wizytówki i strony www.
Kolejnym elementem lokalnego pozycjonowania przedsiębiorstwa, opierającym się na widoczności na lokalne zapytania są Mapy Google – o czym przeczytasz już w kolejnym akapicie!
Oprócz powyższych działań, kładących nacisk na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google Twojej strony, szczególnie efektywny jest profil w Google Moja Firma. To on pomaga firmom zaistnieć w Google Maps. Przy lokalnych wyszukiwaniach często to właśnie wizytówkę Klient znajdzie w pierwszej kolejności, jeśli szuka nie marki, a firmy, usługi lub produktu znajdującego się w niedużej odległości. Wizytówki często przeplatają się ze standardowymi wynikami wyszukiwania.
Czym jest Google Moja Firma? Najprościej ujmując jest to wizytówka, z której pomocą decydujesz, jakie informacje o swojej firmie chcesz udostępniać w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Pozwala na dostarczenie użytkownikom najbardziej przydatnych informacji, np. numerów telefonów, adresu, godzin otwarcia czy FAQ.
Nie bez znaczenia są również dobrze widoczne opinie. Często są brane pod uwagę przez potencjalnych Klientów. To także jeden z wielu elementów wpływający na to jak widzi Cię algorytm Google. Budowanie dobrych relacji jest jednym z elementów Twojego marketingu lokalnego. Klient pozyskany, może zostać Klientem powracającym i zachęcenie do skorzystanie usługi ponownie jest najczęściej tańsze i łatwiejsze niż pozyskanie nowego kontrahenta. Zwłaszcza gdy jest zadowolony z poprzedniej usługi lub zakupu.
Pozycjonowanie to proces stały – zaprzestanie dbania o wizytówkę czy witrynę najczęściej odbija się na ich widoczności. Dlaczego tak się dzieje? Pierwszym czynnikiem są zmiany w algorytmach i preferencjach wyszukiwarek do których należy się dostosowywać. Co jakiś czas mogą powstawać błędy, które należy monitorować i poprawiać. Pojawiają się też nowe funkcje i możliwości z których można korzystać – jeśli nie uzupełniasz danych, a inni je uzupełniają to tracisz na atrakcyjności.
Ponadto dobrze sytuację odzwierciedla popularne powiedzenie „kto stoi w miejscu, ten się cofa”. Opisuje to sytuację, gdzie Twoja konkurencja cały czas pozycjonuje stronę lub wizytówkę – a Ty nie. Dlatego jeśli inni robią progres to Ci którzy nie robią nic, zostają w tyle.
Ile czasu czeka się na efekty? Zależy to m. in. od konkurencyjności na danym obszarze (ilość podmiotów, ich marketing), stan w jakim zastajemy Twoją wizytówkę lub stronę i inne zmienne. Oczekiwanie na efekty może trwać od kilku dni do kilku miesięcy. Dobra wiadomość jest taka, że wiemy jak to robić. Jak prezentujemy niżej mamy umiejętności, które w niektórych okolicznościach, pozwalają nawet na duże zmiany w ciągu 2 dni!
Interesuje Cię optymalizacja wizytówki Google lub jej pozycjonowanie? Skontaktuj się z nami!
Podejmując się działań z Humint masz pewność, że naszym priorytetem przy pozycjonowaniu lokalnym Twojej firmy jest efekt. Zależnie od Twojej branży, konkurencji i indywidualnych ustaleń skupiamy się na:
Pozycjonowanie lokalne to jednak nie wszystko. Wielu użytkowników wchodzi na Twoją stronę – oprócz języka komunikacji, ważne jest również to jak łatwo Klient może poruszać się po Twojej stronie. Czy może w prosty sposób nawiązać kontakt? Czy wie czego od niego oczekujesz? Intuicyjna i przemyślana strona potrafi robić ogromną różnicę – zahaczamy tutaj o kwestię użyteczności (UX) i optymalizacji – w tym także możesz na nas liczyć!
Lokalne pozycjonowanie cieszy się największą popularnością wśród:
Pozycjonowanie firm na lokalnym rynku daje możliwość osiągnięcia sukcesu nawet niewielkim firmom, które w skali całego miasta, województwa lub kraju mają ogromną konkurencję. W przypadku, jeśli ta znajduje się również na miejscu, w najbliższej okolicy, należy znaleźć zalety wyróżniające Twoje usługi i prezentować je w komunikacji. To zadanie wykonuje się poprzez analizę własnego przedsiębiorstwa i konkurencji. Nie wiesz jak się za to zabrać? Chętnie pomożemy.
Czy to oznacza, że duże firmy nie mogą promować firm lokalnie? Wręcz przeciwnie. Jeśli przedsiębiorstwa chcą zostać zauważone w obrębie województwa, miasta, gminy czy powiatu, najczęściej także korzystają z pozycjonowania. Ugruntowywanie pozycji przedsiębiorstwa i niedopuszczanie na zmniejszanie dystansu pomiędzy dużym biznesem, a mniejszymi konkurentami jest jedną z popularnych strategii pozycjonowania lokalnego.
Jakie branże i zawody korzystają z tej usługi? Są to m. in.:
Powyższe, mimo, iż pokazuje jak szerokie jest zastosowanie promocji lokalnej, nie zamyka zestawienia branż, typu firm i zawodów korzystających z tego typu usług.
Pozycjonowanie regionalne ma trzy główne zalety, które sprawiają, że przedsiębiorcy decydują się na te rozwiązanie. Są to:
Dzięki pozycjonowaniu regionalnemu możesz łatwo dopasować się do potrzeb lokalnej społeczności, wydarzeń, które mają miejsce w okolicy, pogody, aktualnych nastrojów czy innego typu czynników.
Cena pozycjonowania lokalnego zależy od branży i wielu innych czynników. Istotne jest też na jaki zakres usług się zdecydujesz. Przykładowo – optymalizacja wizytówki to jednorazowy koszt od 1000 zł netto. Cena pozycjonowania wizytówki zaczyna się od 1000 zł netto miesięcznie. Pełen zakres działań wraz z pozycjonowaniem Twojej witryny i Google Ads to zwykle koszt od kilku do kilkunastu tysięcy. Napisz do nas – doradzimy bezpłatnie co w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej i niezobowiązująco przygotujemy wycenę.
Pozycjonowanie lokalne firmy z agencją Humint to pewność dostosowania do aktualnych wymagań wyszukiwarek i algorytmów, bycia na bieżąco z trendami i przeprowadzenia przemyślanych działań. Współpraca ze specjalistami to oszczędność czasu i budżetu, a my nie boimy się nawet najtrudniejszych wyzwań.