Budujemy skuteczne strategie marketingowe oparte na wiedzy i danych!
Strategia marketingowa firmy to fundament działania przedsiębiorstwa w postaci wiedzy i planu działania. Fundamenty mają to do siebie, że muszą być postawione idealne bo w przeciwnym przypadku może to skutkować zawaleniem całej konstrukcji. Dlatego marketing strategiczny to element na którego należy zwrócić szczególną uwagę. Zaczynając od weryfikacji atrakcyjności, wykonalności czy opłacalności przedsięwzięcia przez szeroko pojęte badania rynku możemy działania oprzeć o rzetelne dane które wspierają wszystkie teraźniejsze i przyszłe działania. Nasza agencja jako jedna z nielicznych posiada własną komórkę wywiadowczą, dzięki czemu pozyskiwanie i analiza danych, czyli trzon strategii, jest na najwyższym poziomie.
Marketing strategiczny to najważniejsza część marketingu w firmie. Od Strategii zależy to co dzieje się na niższych szczeblach czyli taktycznym i operacyjnym. Źle skonstruowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa skutkuje realizowaniem błędnych założeń na niższych szczeblach, dlatego brak strategii albo jej błędne założenia w najlepszym wypadku kończą się przepalaniem większości budżetu. W wersji najgorszej – upadkiem firmy, która podejmowała błędne decyzje i realizowała nieprawidłową strategię. Błędy w założeniach sprawiają, że przedsiębiorstwo stara się przekonać klientów do swoich produktów lub usług, zamiast dopasować się do preferencji i potrzeb klientów. Cele marketingu strategicznego to weryfikacja dotychczasowych hipotez, monitoring rynku i konkurencji, badania potrzeb konsumenckich, a także na drodze pozyskiwania informacji oraz ich analizy określenie silnych i słabych stron własnego przedsiębiorstwa i konkurentów. Celem jest także lokalizowanie i wykorzystywanie szans i możliwości oraz minimalizacja ryzyka biznesowego. Strategia marketingowa przygotowuje przedsiębiorstwo na różne możliwe scenariusze, które mogą wystąpić na dynamicznie zmieniającym się rynku. W ramach strategicznego planowania projektujemy kanały i sposób komunikacji, określając wszystkie najlepsze możliwości dotarcia do klienta przez przedsiębiorstwo, mając na uwadze sytuację i możliwości podmiotu dla którego pracujemy.
Budowanie strategii marketingowej dla firmy to zadanie, które powinno być przygotowywane przez stratega marketingowego lub agencje marketingu strategicznego. Absolutnie nie należy zajmować się tym samemu, jeśli nie ma się doświadczenia w tym zakresie i aktualnej wiedzy. Rozwój narzędzi, technik i wiedzy ogólnej w ostatnich latach jest ogromny i bardzo wspiera nowoczesny marketing firm, a Ilość błędów na jakie narażone jest tworzenie strategii marketingowej marki osobistej lub przedsiębiorstwa jest spora. Już nawet tylko jeden z tych błędów na poziomie strategicznym może nieść za sobą konsekwencje mogące rzutować na powodzenie całego przedsięwzięcia.
Jako podstawa dobrego funkcjonowania przedsiębiorstwa, strategia marketingowa firmy koncentruje się m.in. na grupie docelowej i klientach Twojej firmy. Zdefiniowanie powyższych i przystosowanie dalszych działań pod zweryfikowaną i potwierdzoną na podstawie analiz i badań strategię marketingową jest jednym z kluczowych zadań stojących przed przedsiębiorcą.
Oprócz ceny, promocji i dystrybucji w marketingu strategicznym istotna jest także strategia marketingowa rozwoju produktu i wprowadzania go na rynek. To oznacza, że zbadane i zaplanowane musi zostać skuteczne stworzenie palety produktów lub usług oraz ich cech i wyróżników dzięki którym produkt będzie unikalny. Strategia produktu, polega na dostosowywaniu produktu do teraźniejszych i przyszłych potrzeb oraz oczekiwań konsumentów i wspiera ogólną strategię marketingową przedsiębiorstwa, będąc skoordynowaną z innymi jej elementami jak np. z ceną, dystrybucją i reklamą. W ramach strategii produktu należy poddać weryfikacji potrzeby klientów m.in. w zakresie cech produktu i parametrów użytkowych, asortymentu, marki, jakości oraz trwałości, a także opakowania i designu.
Komunikacja to jeden z elementów, które również podlegają pod planowanie strategiczne. Dobór odpowiednich kanałów i sposobów komunikacji jest niezbędny dla dotarcia do odbiorców zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Bardzo istotne jest odpowiednie określenie kto jest i kto może być Twoim klientem, a następnie określenie sposobów dotarcia do niego w odpowiedni i zoptymalizowany, pod względem kosztów, sposób. Istotny jest również sposób komunikacji, konsument powinien czuć, że nadaje z firmą na tych samych falach co często jest elementem niezauważalnym przez przedsiębiorstwa.
Koszt strategii marketingowej przedsiębiorstwa lub marki zależny od wielu czynników. Nasi klienci otrzymują do wypełnienia brief z pytaniami odnośnie działalności, branży i rynku na którym firma funkcjonuje. Z naszej strony następuje własny, wstępny rekonesans rynku, branży i otoczenia, dzięki czemu możemy oszacować jaki wkład pracy jest potrzebny w danej sytuacji i w jakiej sytuacji znajduje się przedsiębiorstwo dla którego mamy opracować strategię.
W dobie powszechnej digitalizacji nie zapominamy o działaniu firm w sieci. Strategia content marketingowa to kolejny ważny element dla wielu firm. Treści na Twojej stronie internetowej, powinny być dopasowane do Twoich klientów. Celem wpisów na stronie jest generowanie ruchu przekładającego się na konwersje, tworzenie odpowiedniego, zaplanowanego wizerunku np. dla firm świadczących usługi na rynku B2B może to być wizerunek wiodącego eksperta w danej dziedzinie. Z perspektywy przedsiębiorcy, ruch, który nie generuje przychodu jest ruchem bezwartościowym. Treści powinny być zaplanowane, ciekawe i użyteczne, a osiągnięcie tych celów realizujemy dzięki analityce i zaawansowanym technologicznie narzędziom marketingowym.
Strategiczne planowanie marketingowe określać może co dokładnie firma chce osiągnąć w ustalonych okresach, na jakie rynki zamierza wejść lub czego dokładnie chce na nich dokonać, plany asortymentu, wolumen zwiększania sprzedaży itp. Marketing strategiczny określa kierunek, w którym organizacja podąży, aby osiągnąc jak najlepsze efekty oraz planuje konkretne działania do wdrożenia przez przedsiębiorstwo.
Harmonogram działań jest produktem strategicznego zarządzania marketingowego. Harmonogram zawiera sprecyzowane cele do realizacji i ich kolejność wdrażania, wyniki badań i analizę rynku oraz konkurentów, a także strategie w obszarze narzędzi marketingu oraz koszty wynikające z realizacji projektu. Plan działań strategicznego zarządzania kompleksowo może obejmować także obszary związane z produktem, ceną, promocją i dystrybucją.
Z ramienia naszej agencji przydzielamy klientom specjalistę, jest to strateg marketingowy, który reprezentuje nas przed Tobą. To on wraz z naszym zespołem, korzystając ze swojego doświadczenia, określa wstępne założenia i potrzeby dla Twojej organizacji prezentując je przed Tobą. Po przedstawieniu Tobie wszystkich informacji, odpowiedzeniu na pytania i akceptacji z Twojej strony, ustalone potrzeby informacyjne, przekazywane są do odpowiednich działów np. działu badań rynku czy komórki analityczno-wywiadowczej. Strateg marketingowy wie jak ważna jest nie tylko bieżąca sprzedaż usług czy produktów, ale także ta która ma nastąpić w przyszłości. To powód dla którego szczególną uwagę zwraca na zaplanowanie długofalowego sukcesu firmy i jej rentowności. Cele te osiąga się m.in. przez opisane wyżej czynniki oraz przez zaplanowanie satysfakcji klientów, którzy wracają do dostawców zoptymalizowanych pod względem usług, produktów i doświadczeń. Oznacza to, iż otrzymywana przez klienta wartość nie może być niezgodna z obietnicą firmy, musi być zaprojektowana tak, aby dawać wartość równą lub większą niż oczekiwania konsumenta.