Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Marketing klubu sportowego – skuteczne narzędzia i formy promocji

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Marketing
Piłki z różnych klubów sportowych

Przemyślana promocja klubu sportowego to świetny sposób na dotarcie do nowych kibiców, pogłębienie więzi z obecnymi i zostanie zauważonym przez sponsorów. Efektywne kampanie zwiększają widoczność drużyny, pozytywnie wpływają na opinie o grupie i przyciągają potencjalnie zainteresowane osoby, także nowych zawodników i trenujących. Aby to wszystko było możliwe, warto podejść do tego profesjonalnie.

Kibice uwielbiają swoje drużyny. Angażują się w ich codzienne treningi, śledzą nawet najmniejsze sukcesy i kibicują podczas różnego typu sportowych wyzwań i wyjazdów. Razem z zawodnikami przeżywają porażki i cieszą się zwycięstwami. To lojalna grupa odbiorców, o którą warto zadbać. Jednocześnie należy prowadzić promocję marketingową tak, by dotrzeć również do nowego grona fanów, sponsorów i klubowiczów, kluczowych dla przyszłości drużyny lub klubu.

Marketing w klubie sportowym w pigułce – o czym należy pamiętać?

Istotnymi częściami marketingu w przypadku klubu sportowego są:

  • Stałe utrzymanie lojalności kibiców – np. poprzez ekskluzywne oferty, dodatkowe wydarzenia, spersonalizowaną komunikację, ciekawe informacje zza kulis i regularne, angażujące publikacje w klubowych mediach, a także, wprowadzanie programów członkowskich i lojalnościowych).
  • Zwiększanie zasięgu i docieralności z komunikacją – jeśli promujesz klub pod pozyskanie nowych klubowiczów to będzie to najczęściej zasięg lokalny – mając na uwadze odległość od klubu i dostępność konkurencyjnych ofert. Jeśli chodzi o powiększenie grupy kibiców to kampanię można, w wielu przypadkach, prowadzić w zasięgu województwa lub nawet szerzej, pomogą w tym niżej omawiane narzędzia marketingowe. Zasięg możesz opracować m.in. poprzez ankietowanie i wywiady (rozmowy) z dotychczasowymi kibicami, wiedząc skąd są będziesz w stanie go oszacować, co nie powinno Ci przeszkadzać w testowaniu sięgania także dalej.
  • Pozyskiwanie nowych sponsorów – dla wielu drużyn wsparcie finansowe (a czasem sprzętowe) jest niezbędne. Skuteczna i konsekwentna strategia komunikacji pokazuje firmom, że klub jest odpowiednim, zaangażowanym i rzetelnym partnerem wywiązującym się ze swoich zobowiązań. Nie ma nic lepszego niż epatowanie jakością, poszukiwaną i łatwo rozpoznawaną przed doświadczonych przedsiębiorców na których biurko trafia naprawdę wiele zapytań o sponsoring.
  • Promocja gadżetów i odzieży z logo drużyny oraz sprzedaży biletów na wydarzenia sportowe. Wiele drużyn posiada własne sklepiki, dzięki czemu mają dodatkowe wpływu do budżetu, a akcesoria z logo klubu pogłębiają relacje z klubem. To również buduje poczucie wspólnotowości z klubem, najprościej ujmując – kibice mogą poczuć się częścią klubu.
  • Budowanie społeczności – poczucie przynależności jest jedną z fundamentalnych potrzeb ludzkich, umieszczonych w hierarchii potrzeb tzw. piramidzie Maslowa tuż za potrzebą bezpieczeństwa. Mimo, iż teoria amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa – jednego z głównych przedstawicieli nurtu psychologii humanistycznej i transpersonalnej w tamtym czasie, ma już kilkadziesiąt lat, nadal pozostaje aktualna.

Reklama klubu sportowego – jaki marketing wybrać?

Efektywny marketing wymaga przemyślanej strategii i zarządzania. Do promowania klubu sportowego, najczęściej wybierane jest połączenie:

  • marketingu tradycyjnego – np. ulotek, banerów, artykułów w prasie);
  • marketingu eventowego – turnieje, mecze, dni otwarte, spotkania z zawodnikami i działalność charytatywna);
  • marketingu cyfrowego – obecność w wyszukiwarkach internetowych, aktywność w mediach społecznościowych, sprzedaż produktów i biletów online oraz e-mail marketing (stale zbieraj bazę mailingową zgodnie z GDPR – ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych), ale również regularne aktualizowanie strony internetowej i dbanie o jej użyteczność dla użytkowników ją odwiedzających).

Zostańmy chwilę przy marketingu cyfrowym z uwagi na jego istotność. Daje on możliwość dotarcia do grupy docelowej z każdego zakątku kraju, zawężając obszar nawet do kodu pocztowego. Kampanie możesz przeprowadzać sam, ale jeśli nie masz doświadczenia to współpraca z ekspertami z zakresu reklamy pozwala na oszczędzenie dużej ilości budżetu reklamowego. Przy nieprawidłowym ustawieniu reklama internetowa potrafi przepalić niemal każdy budżet, dlatego dobra agencja marketingowa dzięki know how i analityce potrafi oszczędzić dużo środków.

Do kluczowych działań, które są szczególnie skuteczne w strategii marketingowej, skupiającej się na wizerunku klubu oraz jego zasięgu, należą m.in. SEO (Search Engine Optimization), reklamy Google Ads i media społecznościowe. Przyjrzyjmy im się bliżej.

Obecność strony klubu w wyszukiwarkach

SEO, czyli pozycjonowanie to działanie mające na celu poprawę widoczności strony internetowej klubu w bezpłatnych wynikach wyszukiwarek internetowych np. w Google, Bing i innych.

Przemyślana strategia wpływa na pozyskanie nowych kibiców, wzrost zaangażowania społeczności, zwiększenie widoczności online, poprawę wizerunku, zwiększa sprzedaż i promuje wydarzenia oraz akcje. To również opcja, która wyróżni Cię na tle konkurencji. Skuteczne SEO wymaga dostępu do fachowych narzędzi analitycznych, umiejętności budowy linków (link building), optymalizacji on-page, odpowiedniego użycia słów kluczowych w tytułach, meta opisach, nagłówkach, URL-ach, optymalizacji obrazów oraz wielu innych danych). To także tworzenie wartościowych treści, analizy słów kluczowych, konkurencji i technicznie poprawnej oraz łatwej w nawigacji i zrozumiałej strony internetowej.

Tutaj ważna jest także dodatkowa optymalizacja w wizytówce Google, która może pojawiać się razem ze standardowymi wynikami wyszukiwania. Część osób korzysta także z AI do wyszukiwania informacji – warto o tym wspomnieć w tym miejscu, to również działanie w zakresie optymalizacji SEO.

Kampanie płatne w wyszukiwarce dla klubu sportowego

Google Ads, czyli platforma reklamowa firmy Google, pozwala na wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google, na stronach internetowych i w aplikacjach. To jedna z najbardziej efektywnych metod na szybkie dotarcie do grupy docelowej. Promocja zapewnia natychmiastową widoczność i umożliwia bardzo precyzyjne targetowanie grup odbiorców. Możesz wybierać spośród lokalizacji, wieku, zainteresowań i innych zmiennych. System pozwala na testowanie nowych opcji i sprawdzanie ich skuteczności. Dzięki kontroli budżetu (np. elastycznemu ustawieniu wydatków) i mierzalnym efektom oraz jasno wyszczególnionym danym analitycznym, dostosowujesz narzędzie do swojego budżetu.

Ten rodzaj reklam pozwala także na wyświetlanie strony w wyszukiwarce na różne wyszukiwane przez użytkowników frazy. Przykładowo może to być „piłka nożna Bydgoszcz”, „mecz rugby Warszawa”, „klub sportowy w mojej okolicy” i wiele innych. Popularnością i wysoką skutecznością cieszą się także kampanie remarketingowe – reklamy trafiające do kibiców, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową.

Social media w strategii klubu sportowego

Równie istotną kwestią jest social media marketing w strategii klubu. Oferta musi być łatwo dostępna – a więc warto szukać odbiorców również tam, gdzie najchętniej spędzają wolne chwile. Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn czy TikTok – każda z platform oferuje szereg zalet. Podstawowe konta są darmowe, a każda z platform pozwala na płatne reklamy.

W social mediach zalecamy dostosowywać treści do ich specyfiki i regularnie angażować społeczność. Skąd masz wiedzieć na których mediach społecznościowych znajdziesz swoją grupę docelową? Wracamy do wywiadów i ankiet – rozmawiaj z obecnymi kibicami i na tej podstawie stwórz profile swoich odbiorców. Możesz także założyć grupy społecznościowe, gdzie kibice będą wymieniali się opiniami i doświadczeniami. Warto to obserwować i uczestniczyć w tych rozmowach.

Marketing klubu sportowego – podsumowanie

We wszystkich powyższych działaniach marketingowych ważne jest ich analizowanie i optymalizowanie. Do analizy części digitalowej, czyli związanej z działaniami on-line, przyda Ci się narzędzie Google Analytics 4 oraz Google Search Console. To darmowe narzędzia od Google.

Warto również pamiętać o analizie konkurencyjnych podmiotów. Pilnuj wyróżników swojego klubu, jeśli jesteś w czymś najlepszy to jasno to komunikuj i czuwaj nad utrzymaniem pozycji. Tam gdzie konkurenci są lepsi, staraj się co najmniej im dorównać. Dbaj o opinie i o swoich kibiców, a będziesz na najlepszej drodze do skutecznego marketingu swojego klubu sportowego!

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).