Broker informacji, infobroker, broker danych, a nawet researcher to nazwy mało kojarzonego w Polsce zawodu. Jednak z usług wyżej wymienionych korzystają osoby prywatne, firmy i instytucje. Kim jest infobroker i czym się zajmuje? Na to ciekawe pytanie odpowiadamy poniżej.
Infobroker i bardziej Polsko brzmiący broker informacji to zawód polegający na pośrednictwie pomiędzy osobą, firmą czy instytucją, a informacją. Wbrew pierwszemu wrażeniu po przeczytaniu powyższego zdania, rola infobrokera nie polega tylko na wyszukiwaniu informacji. Pierwszym zadaniem, jednym z najważniejszych, profesjonalnego infobrokera jest ustalenie rzeczywistej potrzeby klienta. Jeżeli broker źle zrozumie lub źle zinterpretuje potrzebę klienta, wówczas część lub cała praca, często wielogodzinna, może pójść na marne. Dlatego osoba wykonująca ten zawód powinna charakteryzować się dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi. Choć głównym polem pracy dzisiejszych infobrokerów jest sieć internet to osoba zajmująca się wyszukiwaniem informacji powinna mieć świadomość innych źródeł znajdujących się poza siecią np. prasa lub biblioteki, a także powinna umieć dobrać odpowiednie źródła dla potrzeb danego zlecenia. Teraz, gdy już wiesz kim jest infobroker powinieneś dowiedzieć się, że infobrokering to także strategia wyszukiwania informacji. Wspomniane dobieranie źródeł jest jednym z elementów strategii, ważna jest także umiejętność weryfikacji tych źródeł, bowiem, profesjonalista informacji powinien przekazywać rzetelne i sprawdzone informacje z dobrych jakościowo źródeł.
Na tą chwilę próżno szukać definicji zawodu jakim jest infobroker w słowniku języka polskiego, dlatego można pokusić się o sprawdzenie jak wygląda definicja słów info i broker, gdzie info jest skrótem od „informacja”. Wówczas informacja będzie oznaczać „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”, a broker to „osoba zajmująca się pośrednictwem”, zestawienie obu definicji daje nam całkiem dobrą, krótką definicję infobrokera. Idąc dalej tropem synonimów natkniemy się na definicję researcher’a, według sjp jest to „osoba, której praca polega na wyszukiwaniu i zbieraniu informacji na jakiś temat”.
Broker danych, researcher, a także profesjonalista informacji to kolejne synonimy brokera informacji, choć ten ostatni jest pojęciem nieco szerszym. Mało tego, często osoby wykonujące ten zawód, czyli zajmujące się wyszukiwaniem różnego rodzaju informacji w rozmaitych firmach pracują na całkowicie innych stanowiskach, nazywanych bardziej pospolicie niż researcher czy broker danych. Często są to agencje marketingowe i PR, wywiadownie gospodarcze, agencje badające rynek, firmy zajmujące się szeroko pojętym konsultingiem i HR’em.
Ceny infobrokeringu bardzo się różnią zależnie od zlecenia. Tak naprawdę nie może istnieć cennik infobrokera ponieważ prawie każde zlecenie różni się od następnego, jeśli chodzi o potrzebę klienta, nakład pracy brokera, źródła danych, a także wartość informacji dla klienta. Dodatkowym czynnikiem jest czas jaki mamy na pozyskanie, analizę, przetworzenie i oddanie informacji klientowi, również od tego zależy cena usługi researchu i dostarczenia informacji.
Często infobroker to firma z własnymi bazami danych. Przy zakupie bazy danych od brokera informacji należy ustalić aktualność bazy danych oraz jej legalność, czasem stara informacja lub zdobyta w sposób nielegalny nie będzie dla Ciebie użyteczna. Oczywiście profesjonalna firma infobrokerska otwarcie odpowie na Twoje pytania i jeśli baza nie będzie spełniała kryteriów, broker zaproponuje stworzenie bazy zgodnej z Twoimi potrzebami i wytycznymi.