Doradztwo sprzedażowe prowadzone przez doświadczonych ekspertów to jeden z najlepszych sposobów na poprawę funkcjonowania sprzedaży w przedsiębiorstwie. Dzięki analizie wybranych elementów procesu sprzedaży i zewnętrznemu, świeżemu spojrzeniu na własne działania, można znacząco poprawić wydajność we własnym przedsiębiorstwie. Co jeszcze warto wiedzieć o doradztwie sprzedażowym i dlaczego wiele firm decyduje się z niego skorzystać? Sprawdź czytając dalej!
Doradztwo sprzedażowe to merytoryczna pomoc spoza przedsiębiorstwa, która ma na celu poprawić skuteczność działań i często również polepszyć sposób komunikacji z Klientem. Zatrudniony ekspert na podstawie swojego doświadczenia ocenia dotychczasowe działania i analizuje problemy Klienta proponując konkretne rozwiązania. Doradca sprzedażowy bazuje na własnej wiedzy i przekrojowym spojrzeniu wynikającym z pracy dla wielu firm z różnych sektorów. Pomaga mu także bezemocjonalne spojrzenie na sprawy obsługiwanego przedsiębiorstwa. Dobry zewnętrzny konsultant sprzedaży jest w stanie pomóc nawet z najbardziej nietypowymi problemami.
Doradztwo w dużej mierze opiera się również na obserwacji. Dzięki istnieniu doradztwa sprzedażowego nie musisz być ekspertem w dziedzinie strategii biznesowej. Możesz zdać się na wyciąganie wniosków przez wyspecjalizowanych w sprzedaży ekspertów. Doradca zdiagnozuje błędy powstałe w procesie sprzedaży, przeprowadzi testy i audyt procesu sprzedaży, a na bazie wyciągniętych wniosków wskaże zarówno obszary wymagające poprawy, jak i zaproponuje dodatkowe rozwiązania.
Doradztwo i konsulting w sprzedaży pomaga uporządkować kwestie związane z analityką sprzedażową oraz zyskać kontrolę nad danymi. W wielu przypadkach zaangażowanie doradcy pozwala na natychmiastowe czerpanie korzyści z inwestycji w eksperta. W innych przypadkach przeprowadzony audyt sprzedaży wskazuje elementy wymagające szczególnej uwagi, a ich wprowadzenie i efektywność wymagają odrobinę większej cierpliwości. Może to dotyczyć m.in. takich obszarów jak szkolenie sprzedażowe dla pracowników, które podniosą ich kompetencje i umiejętności, wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań oraz nowoczesnych narzędzi, systemów CRM i automatyzacji.
Doradztwo w sprzedaży B2B (business to business) wielu Klientów postrzega za trudne i wymagające. To jest fakt, zaplanowanie przekonującej strategii, zbudowanie zaufania oraz zapisanie się w pamięci Klientów B2B bywa trudniejsze niż w przypadku Klientów B2C. Decydując się na konsultacje z tego zakresu, należy przyłożyć szczególną uwagę do tego, aby firma z którą współpracujesz miała duże doświadczenie w zakresie doradztwa innym podmiotom w generowaniu lead’ów na rynku B2B. Dzięki temu upewnisz się, że doradcy z firmy z której będziesz korzystać widzieli już wiele procesów i rozwiązań.
Z tego powodu profesjonalne doradztwo w sprzedaży B2B opiera się na kilku ważnych filarach. Eksperci zwracają uwagę m.in. na:
Każda z wymienionych kwestii wymaga indywidualnego i konkretnego podejścia, ważny jest wybór do współpracy doradcy z doświadczeniem sprzedaży B2B.
Specjaliści, którzy oferują doradztwo w zakresie sprzedaży, powinni wykazywać się ponadprzeciętną wiedzą, przekrojowym spojrzeniem oraz myśleniem analitycznym. Działania prowadzone przez doradców powinny obejmować nie tylko obszar strategiczny działań, ale także poziom taktyczny i operacyjny. Dopiero audyt sprzedaży na wszystkich poziomach przynosi maksymalne efekty.
Warto pamiętać, że doradztwo sprzedażowe to bardzo szeroki zakres działań, a nie tylko audyt procesu sprzedaży. Doradca ma na celu przede wszystkim wskazanie firmie najlepszego kierunku, innowacji i optymalizacji procesów. Dlatego poza bardzo istotnym audytem, nie brakuje w nim takich elementów jak szkolenia personelu z komunikacji, domykania sprzedaży czy negocjacji.
Doradztwo w sprzedaży jest procesem, który zmienia się wraz z rozwojem branży, trendami, czy zmianami w zachowaniu konsumentów. Swoje miejsce znajduje tutaj także analiza konkurencji. Podejście do sprzedaży jako ciągłego procesu, pozwala uniknąć zbędnych kosztów oraz zaoszczędzić czas, w wielu przypadkach poświęcany na powtarzanie błędów. Istotna w sprzedaży jest także ciągła weryfikacja wyników i elastyczne reagowanie na nie na poziomie operacyjnym.