Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Co to jest metafora? Definicja, funkcja i przykłady znanych metafor

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Komunikacja, Perswazja i wywieranie wpływu
Metafora

Wielu ludziom metafora kojarzy się z latami szkolnymi, większość z nas właśnie wtedy poznała jej znaczenie i definicję. Metafora towarzyszy nam także w życiu dorosłym i to każdego dnia, a używanie jej jest tak powszechne, że w większości przypadków robimy to nieświadomie.

Co to jest metafora? Definicja

Metafora, najprościej ujmując jest powiązaniem wykraczającym poza dosłowne znaczenie, jest komunikowaniem czegoś w niebezpośredni sposób w krótkiej formie, czasem nawet 1 słowa, a także w długiej np. poprzez opowieść. Definicja metafory się na tym nie kończy, aby w pełni ją zrozumieć warto wiedzieć, że można jej używać jako skutecznego narzędzia upraszczającego nam komunikację z innymi ludźmi, którzy dzięki użyciu metafory lepiej rozumieją co mamy im do przekazania. Metafora stanowi też narzędzie wywierania wpływu i jest używana zarówno w komunikacji codziennej jak i w komunikacji marketingowej. W przypadku metafory słowa najczęściej przestają mieć swoje pierwotne znaczenie i nabierają całkowicie nowego. Jednak aby metafora mogła mieć jakiekolwiek znaczenie, człowiek musi umieć tworzyć powiązania, które nie byłyby widoczne podczas skupiania się na jej elementach w sposób literalny, czyli dosłowny. W metaforach nanosimy pewną abstrakcję na sposób rozumienia. Co bardzo ciekawe, istnieje wiele badań naukowych świadczących o tym, iż kluczową rolę w niedosłownym rozumieniu metafor pełni prawa półkula mózgu, a osoby z uszkodzoną prawą półkulą dosłownie traktują nie tylko metafory, ale i wiersze oraz sarkazmy.

Funkcja metafory

Podstawową funkcją metafory jest ułatwienie zrozumienia i tworzenie nowych skojarzeń. Dzięki metaforze mózg tworzy powiązanie pomiędzy pewnym wzorem neuronalnej aktywności, a rzeczywistym, istniejącym światem. Metafora pełni także funkcję zaskakiwania, oddaje też stosunek nadawcy do omawianej sprawy. W literaturze podnosi wartość artystyczną, świadcząc o zapleczu i warsztacie twórcy metafory.

Znane i mniej znane metafory – przykłady

Dla pełnego zrozumienia przedstawiamy kilka znanych i mniej znanych metafor, te przykłady pomogą Ci jeszcze lepiej zrozumieć czym jest metafora. Chwytamy byka za rogi – biorąc się w garść i mierząc się z problemem z którym nie mogliśmy sobie poradzić od dłuższego czasu, możemy też sięgać wzrokiem, gdy patrzymy gdzieś daleko albo zobaczyć jak coś brzmi, oczywiście uchem, a nie okiem… O właśnie! Zawiesić można na kimś oko np. gdy nam się podoba lub do nas mówi, a jeżeli w tym czasie wykryjemy w tym nieścisłość, możemy go złapać za słowo, mimo że nikt słowa nigdy nie zobaczył, a tym bardziej nie dotknął…Możemy też wyłożyć kawę na ławę, gdy chcemy bardzo bezpośrednio z kimś negocjować. Ktoś może mieć związane ręce, gdy chce nam pomóc, ale procedury na to nie pozwalają. Gdy coś przeskrobałeś może Ci to ciążyć na sumieniu, zwłaszcza gdy z kimś nie nadajesz na tej samej fali i rozmowa się nie klei, albo gdy po prostu nie możesz złapać o co chodzi. Mam nadzieje, że te przykładowe metafory są dla Ciebie jasne i zrozumiałe 🙂

Metafora, marketing i storytelling

Metaforami przepełniona jest literatura, zwłaszcza poezja, a także filozofia, religie czy nasz codzienny język. Metafory skutecznie służą wywieraniu wpływu, dlatego, że najczęściej wyglądają z zewnątrz na proste, spokojne i niewinne, co skutecznie usypia tzw. czynnik krytyczny umysłu, pomagając w przekazach perswazyjnych. Metafora używana jest w marketingu np. w storytellingu albo w perswazyjnych hasłach reklamowych. Znajdziemy ją również w hipnozie. Co ciekawe, hipnotyzerzy twierdzą, że język umysłu nieświadomego to język metafor.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.