Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Jak przygotować się do powrotu w branży fitness i jak pozyskać klientów?

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Analiza, Komunikacja, Perswazja i wywieranie wpływu
branża fitness marketing

Na prośbę jednego z naszych partnerów, NAC Polska napisaliśmy artykuł, mający na celu pomoc branży fitness w podniesieniu się po otwarciu.

Sokratesowi przypisuje się te słowa ” Pamiętajcie, ze w życiu ludzkim nic nie jest stałe, dlatego nie cieszcie się zbytnio powodzeniem i nie zasmucajcie przeciwnościami”, w marcu 2020, można by powiedzieć, że niestety coś w tym jest, natomiast dziś w kwietniu 2021, możemy powiedzieć, na szczęście, bo w końcu to wszystko się skończy i warto być gotowym do odbudowy biznesu. Niestety, okresy w których kluby fitness były chwilowo czynne podczas pandemii pokazały, że klientów jest mniej niż wcześniej. Przyczyny mogą być różne, od strachu przed wirusem, przez to, że część klientów zaczęła uprawiać inne aktywności np. bieganie lub jakąś inną formę sportu w postaci zorganizowanej, która była dostępna w okresie gdy siłownie były zamknięte, aż po to, że być może klienci zakupili sprzęt do treningu domowego i stwierdzili, że to jest wystarczające. Dlatego podpowiadamy w jaki sposób spojrzeć na biznes, aby pozyskać nowych klientów i co eksponować w komunikacji do nich.

Marketing klubu fitness

Wielu właścicieli i managerów fitness klubów widzi konkurencję swojego klubu w innych okolicznych klubach fitness. Tu jest miejsce na poszerzenie optyki i potraktowanie jako konkurencji szerszej ilości podmiotów czy samych aktywności i dotarcie do tych osób. Twoją konkurencją są zarówno zajęcia boksu kilka ulic dalej, jak i klub tańca na innym osiedlu. Takie spojrzenie daje nowe możliwości. W tym miejscu należy uświadomić sobie, że powodów uczęszczania do klubów fitness jest mnóstwo, a o wielu z tych motywacji sami byśmy nie pomyśleli przyjmując za pewnik, nasuwające się w pierwszym momencie „dla zdrowia” czy „aby lepiej wyglądać”. Tymczasem różni ludzie w klubach zaspakajają zupełnie różne potrzeby, które mogą być spełniane także przez inne podmioty i na odwrót, różne potrzeby spełniane przez innego typu aktywności mogą być zaspakajane w klubie fitness. Takie spojrzenie dotyczy wielu różnych biznesów np. idąc do restauracji nie koniecznie idziesz zjeść, czasem idziesz tam dlatego, bo możesz spokojnie pogadać o interesach z partnerem biznesowym, spotkać się z kilkoma przyjaciółmi albo wyjść z 4 ścian zostawiając partnera z dzieckiem, czyli odpocząć. Nie każda restauracja spełni powyższe oczekiwania, bo jeżeli stoliki będą zbyt blisko, nie będzie warunków do rozmowy o interesach, jeżeli będzie zbyt głośno np. przez muzykę to nie będzie warunków do rozmowy z przyjaciółmi lub do odpoczynku. Tak jak restauracje są różne, tak i kluby fitness się różnią między sobą warunkami i tym co mogą zaoferować poszczególnym klientom, dlatego nie ma jednego szablonu komunikacji i narracji jaką powinno się trzymać. Jak ustalić jakie potrzeby klientów spełnia Twój klub? Zapytaj swoich klientów, ankietowanie ich jest najlepszym sposobem aby dowiedzieć się dlaczego Ciebie odwiedzają i jakie ich potrzeby zapewniasz. Ważne aby pytania były otwarte, a nie na zasadzie testu, gdzie odpowiedzi są sugerowane. Następnie użyj najczęściej powtarzających się odpowiedzi w ankiecie w Twojej komunikacji marketingowej.

Jak przyciągnąć klientów do fitness klubu?

Jeżeli okaże się, że klienci przychodzą do Ciebie, nie ćwiczyć, a się „wypocić” to jeżeli masz mniejszą siłownię bez sauny i sali z dodatkowymi zajęciami, może okazać się, że jesteś w stanie odpowiednią komunikacją ściągnąć do siebie osoby które chodzą wypocić się na saunę, albo chodzące w tym samym celu do klubu oferującego grę w squasha etc. Przekazując w komunikatach skierowanych, że Twój klub to odpowiednie miejsce, aby się wypocić, możesz ściągnąć do siebie zupełnie nowe osoby, a te osoby ściągną kolejne ze swojego środowiska zgodnie z psychologiczną teorią bąbli i zjawiskiem konformizmu. Oczywiście wspomniane „wypocenie się” to teoria, dopóki tego nie zbadasz. A może mieszkasz w mniejszym mieście i klienci przychodzą do Ciebie bo masz czynne do 23, podczas gdy w okolicy inne aktywności dostępne są do godziny 21? Warto również to wyeksponować w komunikacji, jeżeli ten powód pojawia się często w odpowiedziach. Być może kolejnym dobrym pytaniem w branży fitness jest „co jeszcze robisz w wolnym czasie” i postanowienie dotarcia do grupy która, wymieniana jest w ankiecie. Zapewne są osoby które korzystają z aktywności którą współdzielą Twoi klienci z Twoimi usługami, ale jeszcze nie korzystają z Twoich usług np. pojawiającą się odpowiedzią w Twoim wypadnku będzie np. „chodzę na basen”, wówczas warto dotrzeć do ludzi chodzących na basen, którzy jeszcze nie wpadli na to, że mogą urozmaicić sobie czas Twoją usługą. Powyższe przykłady są całkowicie przypadkowe i każdy klub powinien podejść do swojej działalności indywidualnie, każdy rejon Polski może być na swój osobliwy sposób różny, także wiele czynników może wpływać na motywacje Twoich klientów i ich możliwości zaspokajania tych potrzeb.

Siłownia i kluby fitness, a covid

Po otwarciu klubów warto też w komunikacji nie podkreślać sytuacji covidowej, aby nie aktywizować strachu jaki zasiały media w głowach klientów. Nawiązywanie do negatywów w tym wypadku może działać hamująco i wprowadzać klientów w konfuzję, a to nie jest potrzebne. Co podkreślać? Atuty wyłonione w drodze powyżej opisanych metod oraz ogólnie pojęte bezpieczeństwo w postaci chociażby higieny, czystości i innych dobrych zjawisk budujących pozytywną wizję rozpoczęcia treningów w Twoim klubie, jednocześnie zapewniających dobry PR. Nawet samo „bezpieczeństwo”, bez nakierowywania jest wystarczające, ponieważ klient sam sobie dopowie czym jest bezpieczeństwo dla niego samego.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.