Zasoby ekonomiczne przedsiębiorstwa są definiowane jako środki materialne i niematerialne, które umożliwiają stworzenie oferty niezależnie od tego o jakim typie firmy mówimy. Oczywiście oferta powinna stanowić wartość dla klientów w jakiejś określonej części gospodarki. Poniżej przedstawiamy typy zasobów gospodarczych, z którymi możecie spotkać się w biznesie.
Jedne z ważniejszych zasobów w przedsiębiorstwie to zasoby finansowe. Jeżeli nie są niezbędne, to na pewno znacznie ułatwiają początek w biznesie. Najczęściej, aby rozpocząć własną działalność trzeba zainwestować środki finansowe i czas. Należy wspomnieć o tym, iż są dość nieliczne zawody które nie wymagają zasobów tego typu albo wymagają ich niewiele, np. projektant graficzny lub negocjator biznesowy przechodzący na własną działalność, takie osoby bazują zwykle na swojej wiedzy i doświadczeniu i nie potrzebują dużych zasobów finansowych relatywnie np. do hurtowni czy sklepu. Do zasobów finansowych zaliczamy gotówkę i jej zapas, a także dostęp do rynków finansowych czyli podmiotów dysponujących nadmiarem gotówki np. usług bankowych czy inwestorów.
Zasobami fizycznymi organizacji, określanymi też jako rzeczowe są m.in. aktywa trwałe lub niektóre aktywa obrotowe. Konkretniej mogą to być np. budynki należące do przedsiębiorstwa, surowce produkcyjne czy wyposażenie w postaci np. maszyn czy urządzeń przemysłowych.
Kolejne zasoby organizacji to zasoby prawne, których elementami są np. zarejestrowane znaki handlowe np. logotypy, nazwy, znaki słowno-graficzne. Zasobami prawnymi są także wszelkiego rodzaju licencje, pozwalające na różnego typu działalność.
Kapitał ludzki jako zasób to jeden z czynników które są bardzo ważne dla rozwoju przedsiębiorstwa, trudno wyobrazić sobie dynamicznie rozwijającą się firmę w której nie ma zasobów ludzkich na odpowiednim poziomie. Byłby to czynnik hamujący i ograniczający, w niektórych fazach rozwoju firmy można uznać go za kluczowy zasób. Kapitałem ludzkim są także kompetencje i wiedza pracowników.
Poprzez zasoby organizacyjne przedsiębiorstwa rozumiemy wypracowane przez nie procedury obowiązujące w firmie, kulturę czy kompetencje na rynku.
Poprzez zasoby informacyjne przedsiębiorstwa rozumiemy posiadaną przez organizację wiedzę np. wiedzę o rynku na którym firma działa, w tym wiedzę o otoczeniu konkurencyjnym czy informacje o technologiach, które wspomagają rozwój i konkurencyjność. Informacja jest kluczowym zasobem, który może zmienić sytuację, a nawet losy firmy w jednym momencie. Informacja lub jej brak może być czynnikiem sukcesu firmy, albo jej upadku. Przedsiębiorstwa o dużym kapitale organizują własne komórki wywiadowcze lub korzystają z zewnętrznych wywiadowni gospodarczych lub wywiadowni biznesowych. Wywiadownia dostarcza informacji potrzebnych do zarządzania firmą zarówno na poziomie taktycznym jak i strategicznym. Bardzo ważna jest wiedza o rynku, o tym co robi i co planuje konkurencja, a także kondycja finansowa kontrahentów, zarówno dostawców jak i odbiorców i tych potencjalnych z którymi dopiero zamierzamy podjąć współpracę jak i z tych z którymi współpracujemy, kredytując ich albo będąc od nich uzależnionymi jako codziennymi dostawcami. Weryfikacja kontrahentów i monitoring konkurencji powinny odbywać się na bieżąco.
Zasobami przedsiębiorstwa są także powiązania komunikacyjne, czyli szeroko pojęte relacje, zarówno z klientami jak i dostawcami organizacji, ale także z konkurentami. Na relacjach bazują zarówno małe jak i duże podmioty, dlatego tak ważne jest zadbanie o umiejętności komunikacyjne pracowników, przede wszystkim tych mających kontakt z klientami i dostawcami. Warto szkolić pracowników z komunikacji, zarówno z werbalnego budowania dobrych relacji jak i komunikacji niewerbalnej. Takie zadbanie o rozwój kadry przyspiesza i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu organizacji.
Wszystkie wymienione wyżej zasoby gospodarcze są ważne. W przypadku różnych branż i różnych firm istotne będą różne z wymienionych zasobów. Z reguły jeden zasób to za mało, aby prawidłowo prosperować, ale bywa i tak, zwłaszcza na początku działalności małych podmiotów, że firmy osiągają sukces sprawnie rozwijając kolejne zasoby ekonomiczne z jednego czy dwóch posiadanych na początku.