Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Co to jest crowdfunding czyli finansowanie społecznościowe?

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Biznes
crowdfunding

Od kilku lat, zwłaszcza w środowisku przedsiębiorców i dzięki rozwojowi sieci internet coraz częściej słyszalne jest słowo crowdfunding oznaczające finansowanie społecznościowe. Wiele osób zastanawia się czym dokładnie jest? Poniżej odpowiadam na to pytanie.

Co to jest crowdfunding – definicja crowdfundingu

Wyjaśniając drugiej osobie co to jest crowdfunding, najprościej zdefiniować go jako finansowanie społecznościowe projektów. Wskazana społeczność powinna być zorganizowana wokół nich. Zbiórki prowadzone są najczęściej poprzez przeznaczone do tego celu portale, ale zdarza się, że miejscem zbiórek są blogi lub nawet portale społecznościowe. Z angielskiego „crowd” oznacza tłum, co oddaje charakter crowdfundingu, czyli mniejsze wpłaty dokonywane przez większą ilość osób co przynosi dobre efekty w postaci pokaźnych sum wpłacanych przez społeczność zgromadzoną przy danym projekcie. Finansowany jest zarówno biznes, jak i przedsięwzięcia naukowe, społeczne czy kulturalne. Gdy już wiemy jaka jest definicja crowdfundingu, możemy przejść dalej.

Crowdfunding – przykłady finansowania społecznego

Nie wszyscy są świadomi tego, że crowdfunding to nie tylko internet. Często to także spotkania z zainteresowanymi. Osoba którą można zobaczyć na żywo zazwyczaj jest dużo bardziej wiarygodna. Dla niektórych inwestujących, spotkanie, zobaczenie i posłuchanie osoby będącej inicjatorem „zbiórki” na swój projekt jest kluczowym momentem w którym podejmują decyzję o wsparciu lub jego braku. Przykłady crowdfundingu pokazują jak szeroki może być przekrój tego typu finansowania. Wspierane poprzez crowdfunding są na przykład produkcje filmowe, oferując w zamian przedpremierowy pokaz produkcji dla wszystkich wpłacających, korzystają z tej możliwości także piosenkarze finansujący społecznościowo swoje produkcje np. wydawanie płyt, albumów. Przykłady crowdfundingu można mnożyć, bardziej współczesną formą finansowania społecznego jest wspieranie twórców z youtube, którzy w zamian oferują dostęp to materiałów niepublicznych czy wymienienie wpłacających z imienia i nazwiska na końcu filmów. Za przykład mogą posłużyć tutaj takie kanały jak History Hiking lub Zakazane historie. Innymi benefitami jakich mogą oczekiwać wspierający są np. usługi na rzecz wpłacających, udział w produkcji jako np. aktor, upominki, część przyszłych zysków lub materiały otrzymane w formie przedsprzedażowej.

Equity crowdfunding i crowdinvesting po polsku-czym jest crowdfunding udziałowy i inwestycyjny?

Equlity crowdfunding w Polsce znany także jako crowdfunding udziałowy lub inwestycyjny najkrócej pisząc polega na finansowaniu przez podmioty gospodarcze lub osoby prywatne w zamian za objęcie udziałów, bądź akcji w spółce. Mimo, iż mnogość nazw może świadczyć o tym, że są to różne rodzaje tego społecznego finansowania to ostatecznie oznaczają one to samo, można spotkać się także z nazwą crowdinvesting, która także oznacza to samo. Wpłaty mogą być na różnym poziomie, przez co obejmowane udziały się różnią pomiędzy inwestującymi. Aby beneficjent wsparcia finansowego nie stracił kontroli nad firmą, nie powinien dopuszczać do przejęcia więcej niż 50% udziałów przez osoby lub podmioty z zewnątrz. Crowdfunding udziałowy w Polsce dotyczy tylko spółek kapitałowych lub akcyjnych, nie dotyczy zaś jednoosobowych działalności gospodarczych, które nie mogą emitować udziałów i akcji. Nie dotyczy także spółek osobowych, gdyż taka forma prawna wymagała by dopisania inwestorów do wspólników spółki, gdzie wszyscy mieli by równe prawo głosu co mogło by powodować konflikty i poważne obstrukcje w działaniach spółki.

Crowdfunding nieruchomości – crowdinvesting udziałowy w nieruchomościach

Crowdfunding nieruchomości, generalnie, nie odbiega od innego crowdinvestingu o którym pisałem wyżej. Polega on na inwestowaniu w celu wybudowania lub wyremontowania nieruchomości i jej sprzedaży bądź najmu z których przychód będzie zwrotem z inwestycji dla inwestorów. Jako główne zalety crowdfundingu nieruchomości wymienia się mały próg wejścia w duże inwestycje oraz bezpieczeństwo, choć należy wziąć pod uwagę dwa fakty, bywają nieuczciwi beneficjenci środków oraz bywają źle oszacowane i przez to niedokończone inwestycje w budowę nieruchomości. A kilka słów o bezpieczeństwie niżej…

Platformy crowdfundingowe oraz bezpieczeństwo finansowania społecznościowego

Współpraca zazwyczaj zawierana jest poprzez platformy crowdfundingowe, co w jakimś stopniu ją zabezpiecza, ponieważ platforma powinna dokonać weryfikacji przedsiębiorstwa zanim dopuści do łączenia ich z inwestorami. Z perspektywy inwestora warto dodatkowo dokonać pełnej weryfikacji potencjalnej inwestycji, wspieranego przedsiębiorstwa i osób za nim stojących poprzez zlecenie takiego działania wyspecjalizowanej wywiadowni. Zaś z perspektywy beneficjenta powinno się zwrócić uwagę na warunki oferowane przez platformy crowdfundingowe, ponieważ potrafią one się znacznie różnić pod względem warunków finansowych, jak i zakresu pomocy.

crowdfunding wywiadownia

Finansowanie udziałowe – o czym należy pamiętać w crowdfundingu inwestycyjnym?

Jako beneficjent crowdfundingu inwestycyjnego przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, że jego działalność powinna być bardzo transparentna, aby zachęcać potencjalnych udziałowców do finansowania i w trosce o potrzeby osób, które zdecydowały się na współpracę już wcześniej. Możesz zdecydować się np. na zlecenie raportu o swojej działalności niezależnej wywiadowni gospodarczej lub zlecenie szerszego badania przedsiębiorstwu zajmującego się wywiadem biznesowym, co uwiarygodni inwestycję i beneficjenta. Oprócz tego warto być dobrym handlowcem i negocjatorem, dlatego, że cechy związane z powyższymi są bardzo pomocne w rozmowach z inwestorami i przekonaniu ich do swojego projektu. Kolejną ważna sprawą jest dbanie o wizerunek firmy i własny, aby nie było wątpliwości, iż beneficjent jest osobą odpowiedzialną i dbającą o swoje sprawy. Zadbanie o wszystko powyższe multiplikuje szanse na sukcesy w pozyskiwaniu zasobów finansowych.

Crowdfundingowy trend w Polsce – czy finansowanie społecznościowe to szansa dla sturtup’ów?

Crowdfunding staje się coraz bardziej akceptowalny w Polsce i jest świetną okazją dla startup’ów, przede wszystkim w sytuacji, gdy ktoś nie ma wystarczającej sumy pieniędzy na inwestycję lub nie chce w pojedynkę inwestować dużych zasobów finansowych w pojedynczy projekt, a ma dostęp do społeczności mogącej współfinansować projekt. Finansowane społecznościowe otwiera duże możliwości przed osobami z dostępem do szerokiej sieci kontaktów społecznych.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.