Anioły biznesu to kolejna opcja finansowania zewnętrznego, po opisywanych wcześniej Venture Capital czy finansowaniu społecznościowym typu crowdfunding. Z możliwości aniołów biznesu korzystają przede wszystkim początkujące przedsiębiorstwa, w tym start-up’y.
Wiele osób zadaje sobie pytanie co to jest anioł biznesu, definicja jest dość prosta i większości osób od razu kojarzy się, ze względu na nazwę, z przedsiębiorczością, choć zastanawiające bywa nazywanie kogoś aniołem w kontekście obrotu gospodarczego i interesów. Anioły biznesu, w języku angielskim business angels, to pojęcie określające zazwyczaj prywatnego inwestora kapitałowego wnoszącego do przedsięwzięcia również swoje, zazwyczaj bogate, know how oraz doświadczenie w biznesie. Często są to ludzie z dużymi sukcesami, zabezpieczeni od strony finansowej, gotowi ponieść ryzyko za którym stoi potencjalny zysk. Inwestycje aniołów biznesu najczęściej sprawiają, iż stają się oni współudziałowcami dofinansowanego projektu. Najczęściej współpraca tego typu jest daleka od formy pozyskiwania kapitału w stylu pożyczek czy kredytów. Inwestorzy uzgadniają szczegóły współpracy i przyszłego upłynnienia lub wykupienia udziałów już na samym początku, aby dla obu stron umowa i zasady były przejrzyste. Finansowanie tego typu, często, dotyczy przedsiębiorstw o dużym potencjalne wzrostu, który nie może zostać zaspokojony przez pożyczki od znajomych, wewnętrzne zyski czy kredyty.
Szczegółowy opis funduszu Venture Capital znajduje się tutaj. Niestety fundusze VC są trudne do osiągnięcia, mało firm pozytywnie przechodzi weryfikacje, zwłaszcza, gdy projekt w oczach inwestora jawi się jako nieszczególnie innowacyjny, zbyt mało dochodowy, obarczony skrajnie dużym ryzykiem lub jest po prostu zbyt mały. Dla przedsiębiorstw, które pozytywnie nie przejdą weryfikacji VC, dobrą i prostszą do osiągnięcia alternatywą okazują się często aniołowie biznesu, mający mniejsze wymagania niż fundusze Venture Capital, które finansują mniejszą ilość, najczęściej większych, przedsięwzięć. Tzw. Business angels, znacznie częściej zachowują swoje inwestycje w ciszy i wie o nich relatywnie niewielkie grono osób.
Przykłady firm, które korzystały z finansowania oferowanego przez anioły biznesu to również obecni znani gracze rynkowi. Jako przykład wystarczy wymienić platformę Amazon, amerykańskiego giganta Google, system płatności PayPal czy lidera z branży kawiarnianej – Starbucks.
Anioły biznesu to osoby, które zwykle samodzielnie decydują o swoich inwestycjach korzystając z wywiadu biznesowego czy badań rynku i due diligence w ramach wspierania decyzji. Najczęściej dokapitalizowywane są początkujące firmy z ciekawymi pomysłami, lecz ze względu na wspomnianą samodzielność w podejmowaniu ostatecznej decyzji, zdarza się również inwestowanie w bardziej dojrzałe przedsiębiorstwa, które potrzebują zastrzyku gotówki, a wszystko jest kwestią prezentacji sensownego biznesplanu i przekonaniu anioła biznesu do swojego projektu.
Anioły biznesu to doświadczeni przedsiębiorcy. Często tego typu ludzie uczuleni są na krętactwo, zabarwianie rzeczywistości i puste obietnice. Można ich przekonać do siebie dobrym pomysłem i merytorycznym przygotowaniem. Aby przekonać do siebie anioła biznesu:
Jak prawie każda decyzja, również ta o dopuszczeniu zewnętrznego kapitału ma swoje konsekwencje, dzielące się na plusy i minusy. Do zalet możemy zaliczyć:
Do wad korzystania ze wsparcia aniołów biznesu możemy zaliczyć:
Niegdyś inwestorzy pokroju aniołów biznesu byli bardziej anonimowi niż są teraz. Dziś na rynku można spotkać formalne sieci, kluby, gildie czy grupy oferujące kontakty do aniołów biznesu. To znacznie ułatwia pozyskiwanie kapitału w tej formie. Formowanie się w grupy czy kluby pozwala inwestorom na wspólną wymianę poglądów, wspólne inwestowanie, a także ułatwia pozyskiwanie kontaktów do nich. Dobrym i skutecznym pozyskiwaniem kontaktów tego typu osób jest także networking. Przykładowe grupy aniołów biznesu w Polsce:
Aktualne kontakty do wymienionych grup, łatwo można znaleźć w wyszukiwarkach internetowych, po wpisaniu ich nazw.