Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Poradnik rekrutera – czego nie powinien robić konsultant HR?

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Analiza, Komunikacja
Hr konsulting i błędy

Odpowiemy sobie na pytanie, czego nie powinien robić profesjonalny rekruter. W Polsce jest wielu profesjonalnych rekruterów, ale zdarzają się niestety także jednostki które sobie kiepsko radzą, co wynika z zatrudniania niewykwalifikowanej lub przypadkowej kadry o niskich kompetencjach. Bywa też, że w działach HR pracują osoby które nie powinny się w nich znaleźć z uwagi na cechy charakteru, które są absolutnie nie pożądane w tym zawodzie. HR konsultant powinien być obyty co najmniej z podstawami psychologii, aby móc być skutecznym i elastycznym. Każdy rekrutowany człowiek powinien być traktowany jako indywidualna jednostka, mamy różne cechy i różne ich natężenia, wrażliwość i doświadczenia, a to sprawia, że nie ma jednego skutecznego i uniwersalnego szablonu podejścia do człowieka.

Jak nie powinno wyglądać podejście HR-owca?

Czas to pieniądz i zdarza się, że rekruterzy chcąc oszczędzić czas przechodzą od razu, bezceremonialnie do rzeczy. Niestety, kandydaci zazwyczaj są bardziej lub mniej zestresowani i powinno zacząć się wprowadzenia luźniejszej atmosfery, co pozwoli lepiej poznać kandydata od płaszczyzny zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej na drodze profilowania behawioralnego, do którego HR’owiec przejdzie podczas właściwej części rozmowy rekrutacyjnej. Warto poruszyć tematy niezwiązane z Waszym spotkaniem, np. można sprytnie przejść do przyjemnego tematu planów wakacyjnych lub odbytych już wakacji itp. To pozwoli nie tylko na wprowadzenie luźniejszej atmosfery, ale także na zbudowanie dobrego kontaktu, na tyle na ile to jest możliwe w tak krótkim czasie.

Rekruterze-nie udzielaj rad

Dużym błędem jest udzielanie rad, zwłaszcza na pierwszym spotkaniu. Takie zachowanie może osłabić samodzielność rekrutowanego, a w ślad za tym podąża obniżenie pewności siebie i możliwości sprawdzenia jak radzi sobie w potencjalnie krytycznych sytuacjach, a także obniża to własną inicjatywę i swobodę osoby rekrutowanej.

Rekrutowany to nie konkurent hr’owca

Hr’owiec nie powinien pouczać rekrutowanego, a powinien zachować neutralność i skupić się na słuchaniu, aby spotkanie nie przerodziło się w rywalizację i nie uruchamiało tzw. małpiego rozumu u obu stron, które mogłyby zechcieć zdominować przeciwną stronę. Nie wspominam już o obwinianiu czy dyrygowaniu, które także są absolutnie niedopuszczalne. Czasami nieprofesjonalne spotkania rekrutacyjne, potrafią przypominać bardziej negocjacje niż zatrudnianie.

Nadmiar zamkniętych pytań na rozmowie rekrutacyjnej

Należy zachować umiar w zadawaniu zamkniętych pytań, aby rozmowa nie przypominała rekrutowanemu przesłuchania przez służby. Na ile to możliwe, powinno zadawać się pytania otwarte, co też pozwoli lepiej poznać kandydata i ocenić jego zdolności intelektualne i autoprezentację.

Nie mów zbyt wiele jako rekrutujący

Rekrutacja służy temu, aby poznać kandydata i dowiedzieć się o nim więcej, oraz ocenić jego kompetencje, szczerość i uczciwość. Niektórzy rekruterzy traktują rekrutację jak spotkania na których mogą się wygadać, często o sobie. Nie o to chodzi, aby mówić, chodzi o to aby słuchać, rekrutowany wówczas daje Ci „złoto”, czyli informacje, które pomagają wyciągać wnioski. Konsultant HR, powinien tylko wspomagać kandydata, gdy zajdzie taka potrzeba. Grzechem pokrewnym jest zbaczanie z tematów o których powinno się rozmawiać na spotkaniu rekrutacyjnym (poza wcześniej omówioną fazą wstępną).

Brak uwagi i pogrążanie wizerunku działu HR i firmy

Niektórzy rekruterzy zdają się zainteresowani wszystkim innym, poza osobą rekrutowaną. Zbyt częste odwracanie wzroku od kandydata, wychodzenie z pomieszczenia, ironiczny uśmiech, ziewanie czy zamykanie oczu, świadczą o braku zainteresowania kandydatem co ujemnie wpływa na jego dyspozycję, zaangażowanie oraz na wizerunek działu HR, a nawet całej firmy. Pamiętaj, że jesteś wizytówką własnej firmy, a złe wrażenie i emocje wynikające z Twojego zachowania, przypisywane są całej Twojej firmie, dlatego warto zadbać o własny PR. Kolejną sprawą jest głos, ton nie może nosić znamion pretensji i być opryskliwy.

Praca nad marką osobistą w HR jest bardzo ważna, nigdy nie wiesz jak daleko możesz zajść i jakie czynniki będą determinowały Twoją karierę, dlatego zawsze warto być profesjonalnym, nawet jeśli jesteś na początku swojej drogi w HR. Jeżeli jesteś zainteresowany rozwojem to zapraszamy na nasze szkolenia z komunikacji, komunikacji niewerbalnej oraz profilowania, które podnoszą kwalifikacje i pomagają rozwijać karierę w branży Human resources.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.