Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Marketing operacyjny – definicja i przykłady

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Marketing
marketing operacyjny

Marketing to szerokie zagadnienie, które można podzielić na mniejsze elementy. W tym artykule skupię się na zdefiniowaniu i opisaniu czym jest marketing w ogóle, co to jest marketing operacyjny i czym różni się od strategicznego.

Co to jest marketing – definicja, czym marketing jest tak naprawdę?

Wiele słyszy się o marketingu, gdy zapytamy przypadkową osobę – co to jest marketing, zazwyczaj usłyszymy, iż jest to reklama. I jest to prawdą, ale tylko częściowo, ponieważ gdy zastanowimy się czym zajmuje się marketing, okaże się, iż jest to bardzo szerokie zagadnienie i w dużej mierze, obok handlowców to właśnie na marketingu opiera się obrót gospodarczy pomiędzy przedsiębiorstwami. Można z nim spotkać się w mass mediach np. telewizji, radiu lub gazetach. Spotkamy się z nim także otwierając social media, szukając czegoś w przeglądarkach internetowych, a także idąc ulicą lub wchodząc do sklepu. Wszechobecność zjawiska jest odpowiedzią, dlaczego istnieją doradcy marketingowi i dlaczego mają takie wzięcie. Najsolidniejsze podstawy do pracy w marketingu daje psychologia społeczna i socjologia – nauki społeczne o ludziach i ich zachowaniu. Pomocne jest też doświadczenie i umiejętności badania rynku. Jak brzmiałaby krótka i ogólna definicja marketingu? Najprościej ujmując marketing to forma propagandy i indoktrynacji mającej skłonić klientów oraz potencjalnych klientów do nabycia określonych produktów lub usług, co wiąże się z wywieraniem wpływu na preferencje, gusta i emocje ludzi poddanych oddziaływaniu. Czym jeszcze jest marketing? To także wykazywanie wyjątkowości i atrakcyjności usług i produktów oraz promocyjnych cen. Niestety działania marketingowe czasami opierają się na manipulacjach. Jak już jesteśmy przy tym temacie to warto wspomnieć o zakazanych rodzajach marketingu jak np. poprzedzanie podprogowe, czyli oddziaływanie na ludzki umysł nieświadomy poprzez podprogowe pokazywanie elementów promocyjnych np. w telewizji czy kinie w sposób, który oddziałuje na umysł, jednocześnie nie ujawniając poddania oglądającego oddziaływaniu ze względu na ekspozycję trwającą ułamek sekundy, który pozostaje poza świadomością oglądającego. Do tej definicji marketingu należy dodać także, że na wyższym poziomie może zajmować się on badaniami potrzeb konsumentów oraz badaniem konkurencji i rynku.

Co to jest marketing operacyjny – definicja i przykłady

Marketing operacyjny to rodzaj marketingu zajmującego się krótko i średnioterminową perspektywą działań czyli również codziennym, bieżącym działaniem. Realizuje cele przedsiębiorstwa i rozwiązuje pojawiające się w czasie rzeczywistym problemy. Działania operacyjne w marketingu wpływają na dystrybucję, sprzedaż i promocje usług oraz produktów. Gdy już wiesz co to jest marketing operacyjny, a definicja jest jasna, przejdźmy do przykładów. Operacyjna odmiana marketingu może uczestniczyć w przygotowywaniu i realizowaniu materiałów reklamowych np. ulotek, banerów, grafik, reklam prasowych, materiałów wideo. Na tym poziomie marketing może zajmować się także komunikacją, a więc bezpośrednim prowadzeniem mediów społecznościowych, reklamami-także w sieci internetowej, promocją sprzedaży, a w niektórych przedsiębiorstwach nawet działaniami public relations. Często osoby z tego działu maja dobre relacje np. z drukarniami, agencjami i innymi podmiotami realizującymi codziennie potrzeby przedsiębiorstwa. Na barkach działu marketingu operacyjnego spoczywa także kontrola kosztów i bieżąca współpraca z innymi działami w organizacji.

Marketing operacyjny, a marketing strategiczny

Aby zrozumieć różnice dzielące marketing strategiczny i operacyjny powinieneś rozumieć czym jest strategia, czyli działania na ogólnym poziomie, przygotowujące większe cele i kierunki działań. Natomiast poziom operacyjny zajmuje się wdrażaniem strategii wynikającej z pracy działu strategicznego. Gdyby wyjaśniać różnice pomiędzy oboma rodzajami marketingu poprzez metaforę to można by przyrównać przedsiębiorstwo do statku, marketing strategiczny do osoby wyznaczającej kierunek i cel podróży, a marketing operacyjny do osoby realizującej tą podróż i sterującej statkiem, reagującej na bieżące sytuacje na wodzie i potrzeby występujące podczas podróży.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.