Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Influencer marketing – co to jest i na czym polega?

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Marketing

Chcesz szybko poszerzyć zasięg swojej marki? Chciałbyś zwiększyć sprzedaż swoich usług lub produktów? Sprawdź, co to jest i na czym polega influencer marketing. Zobacz, kim jest influencer i jakie korzyści płyną ze współpracy. W poniższym wpisie przedstawiamy przykłady skutecznego influencer marketingu na Instagramie, Tiktoku i w innych mediach społecznościowych. Sprawdź, ile kosztuje i w jaki sposób współpracować z agencją influencerską.

Podstawy influencer marketingu – kim jest influencer?

Aby zdefiniować pojęcie influencer należy przyjrzeć się słowu influence. W języku polskim oznacza tłumaczymy jest jako „wpływ”. Już na podstawie tego słowa możemy dojść do tego kim jest Influencer, a jest to osoba, która czynnie działa w social mediach, zwłaszcza na Instagramie, Tiktok’u lub na kanale YouTube (w tym przypadku używa się czasem nazwy youtuber) i jest w stanie swoimi publikacjami wywierać wpływ na obserwujących. W kontekście marketingu ten wpływ najczęściej dotyczy reklamy produktów lub usług. W zamian za nią właściciel profilu pobiera opłatę od firmy ją zlecającej. Z usług i zasięgów posiadaczy profili internetowych korzystają nie tylko firmy, ale i rządy różnych krajów chcące kształtować światopogląd lub postawy w różnych sprawach społecznych.

Dla usługobiorców czyli np. przedsiębiorstw podejmujących współpracę z posiadaczami profili w mediach społecznościowych, ważne są nie tylko ilości odbiorców danego profilu, ale także interakcje i zaangażowanie pod postami. Często zdarza się, iż mniejsze fanpage mają lojalniejszy elektorat, który należy do niszy do jakiej chcesz dotrzeć wchodząc we współpracę z influencerem, natomiast duże strony potrafią posiadać dużą ilość przypadkowych obserwatorów, którzy nie będą zainteresowani Twoją ofertą.

Influencer poprzez regularne publikacje, angażuje społeczność do interakcji, komentowania oraz pisania bezpośrednich wiadomości na swoim koncie. Dzięki temu staje się osobą medialną, rozpoznawalną w danej branży, jak również przyciąga potencjalnych reklamodawców, którzy chętnie wchodzą we współpracę w zakresie promocji swoich produktów lub usług. Bardzo często influencerami zostają także celebryci czy aktorzy. Może zostać nim także każda osoba, która ma pomysł na zaistnienie w przestrzeni internetu, jest darzona zaufaniem i przekazuje wartości pozytywnie postrzegane wśród jakiejś grupy osób.

Wywieranie wpływu może zaistnieć dzięki zaistnieniu szeregu zasad z zakresu psychologii społecznej m.in. dzięki zasadzie autorytetu, zaangażowania, sympatii, wzajemności, nie bez znaczenia jest także tzw. efekt aureoli osiągany dzięki publikowaniu zwykle wyłącznie najlepszych fragmentów życia influencerów, dzięki czemu wydają się idealni i nieskazitelni, a więc podświadomie, przez wiele osób, odbierani są jako nieomylni.

Czym jest influencer marketing – definicja

Influencer marketing to forma marketingu internetowego w mediach społecznościowych, która polega na promowaniu przedsiębiorstwa i jego oferty przy współpracy z właścicielem profilu (influencerem). Prowadzenie działań z zakresu reklamy polega najczęściej na wykonaniu zdjęć lub filmów z danym produktem, lub podczas korzystania z usługi, które następnie influencer promuje na swoim profilu z wykorzystaniem:

  • postów,
  • relacji,
  • krótkometrażowych filmików,
  • filmów wideo,
  • webinarów
  • blogów,
  • vlogów,
  • live’ów.


Działania influencer marketingowe stają się bardzo popularne w środowisku biznesowym. Dzieje się tak ze względu na rosnącą popularność mediów społecznościowych. Warto podkreślić, że ta forma reklamy, mająca na celu promocję Twojej marki, jest skuteczna tylko wtedy, gdy dobierzesz twórcę profilu wpasowującego się w branżę, w której sam działasz. Dzięki temu, decydując się na współpracę, dobrze dopasujesz działania marketingowe do Twojej grupy docelowej. Co z kolei wpłynie na większą rozpoznawalność i świadomość marki, w ślad za czym powinna podnieść się także sprzedaż.

Agencja influencer marketing – czym zajmują się agencje influencerskie?

Wraz z rosnącą popularnością kampanii influencer marketingowu powstały różne firmy organizujące tego typu działania. Agencja influencer marketingu świadczy kompleksowe usługi w zakresie pozyskiwania influencerów, a także dobierania odpowiednich profilów do działalności firm, które chcą skorzystać z tego rodzaju promowania swoich produktów. Takie agencje działają w formie pośrednictwa. Zaletą współpracy z taką firmą jest forma rozliczania w oparciu o fakturę vat. Warto podkreślić, że duża część influencerów nie posiada własnej działalności, tym samym nie mają możliwości wystawienia faktury. Z tego powodu dobrym rozwiązaniem jest nawiązanie długofalowej współpracy właśnie z firmą świadczącą usługi z zakresu kampanii influencerskich.

Alternatywnie, problem ten, można rozwiązać poprzez skorzystanie z serwisów oferujących wystawianie faktur w imieniu osoby świadczącej usługi, jednak wiąże się to z dodatkowymi kosztami dla influencera, przykładem tego typu serwisu jest useme.com. Więcej plusów i zalet korzystania z outsourcingu marketingowego znajdziesz w końcowych akapitach tego artykułu, mówiących o błędach przedsiębiorstw podejmujących współpracę z influencerami.

Przykłady influencer marketingu

Działania mogą różnić się w zależności od serwisu społecznościowego, na którym ma miejsce ekspozycja Twojej oferty. Sprawdź poniżej przykłady influencer marketingu i zobacz w jaki sposób przebiega promocja usług lub produktów w trakcie współpracy na różnych płaszczyznach.

Posty

Najczęściej wykorzystywanym rodzajem promocji produktów i usług w social mediach jest dodawanie zdjęć lub grafik w postaci postów na głównej tablicy. Ważnym elementem jest oznaczenie profilu Twojej marki przez influencera oraz wykorzystanie hashtagów, które pozwalają zwiększać zasięg posta.

Filmy krótkometrażowe

Inną formą influencer marketingu jest strategia związana z reklamami w postaci krótkich filmików. Video to jedna z ulubionych form konsumpcji treści użytkowników internetu, przedstawia Twój produkt lub usługę na profilu samego influencera. W tym przypadku również kluczową rolę odgrywa samo oznaczenie Twojego profilu i jego ekspozycja oraz wykorzystanie odpowiedniego opisu promującego i znaczniki hasztag.

Relacje

Kolejnym przykładem influencer marketingu jest dodawanie zdjęć lub krótkometrażowych filmików w relacji właściciela profilu, z którym współpracujesz. Warto podkreślić, że wspomniana forma reklamy z wykorzystaniem relacji, które znikają po 24 godzinach, jest jedną z najbardziej popularnych form przeglądanych przez obserwatorów profilu. Dzięki takiej promocji możesz dotrzeć do szerokiego grona nowych, potencjalnych klientów. Wykorzystując takie kampanie, zadbaj o to, aby twórca konta oznaczył Twój profil w relacji i/lub wstawił link do Twojej strony.

Wpis na bloga

Kolejnym działaniem promocyjnym w zakresie influencer marketingu są wpisy na bloga w oparciu o content marketing. W tej strategii wykorzystuje się nie tylko treść dotyczącą Twojej oferty, ale także linkowanie do niej co przekazuje tzw. link juice czyli część mocy domeny na której link zostaje osadzony, pod warunkiem, że link jest tzw. linkiem dofollow, czyli formą zezwalającą na przejście robotów google na Twoją stronę oraz na przekazanie jej wspomnianej wyżej mocy. Oprócz tego, na blogu, który skupia dużą liczbę obserwujących, influencer może zastosować metody afiliacyjne otrzymując procent od wygenerowanego obrotu.

Grupy dyskusyjne

Inną skuteczną metodą promocji jest polecanie Twojej oferty przez influencera na grupie dyskusyjnej, którą twórca profilu może prowadzić osobiście. Grupy tematyczne np. na Facebooku skupiają duże społeczności. Często są to osoby, które szukają efektywnych rozwiązań lub produktów, które są polecane przez użytkowników, którym ufają, np. przez administratora lub moderatora grupy albo po prostu przez kogoś znanego.

Ile kosztuje efektywna współpraca marketingowa z influencerami?

Kwota, jaką należy przeznaczyć za współpracę z influencerem, zależy od wielu czynników, m.in. od branży, zasięgu konkretnego profilu, osoby, która prowadzi kanał lub po prostu stawki jaką życzy sobie influencer. Standardem jest, że jeśli wybierzesz konto, które obserwują miliony ludzi, to kwota będzie znacznie wyższa. Zależnie od różnych czynników ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, a dochodzą do setek tysięcy za jeden post. Niektórzy godzą się na współpracę barterową w której wynagrodzenie stanowią produkty lub usługi sponsora. Specyficzną i rzadziej spotykaną sytuacją jest okoliczność w której znana osoba poleca produkt bez zlecenia reklamowanej firmy. Promocja wynika z zadowolenia użytkownika. Jest to dużą gloryfikacją dla rekomendowanej marki lub produktu, znaleźć można się w takiej sytuacji poprzez dbałość o jakość swojej oferty i jej elementów.

Często zdarza się, że wycena współpracy jest nieadekwatna do profilu i jego możliwości promocyjnych, dlatego współpraca z agencją marketingową jest bardzo pomocna, ponieważ doświadczenie pozwala na weryfikację profili i stawek, a także na skuteczne negocjacje z influencerami. Pamiętaj, że tylko przemyślany wybór miejsca promocji zwróci się z nawiązką, dlatego wybieraj influencerów, którzy związani są z Twoją branżą i posiadają realne interakcje pod postami. Często lepiej wybrać mikroinfluencerów, którzy dadzą większy zwrot z inwestycji niż posiadacze dużych profili.

Kampania reklamowa influencer marketing – jak wygląda raport agencji ze współpracy?

Zazwyczaj wyniki mierzone są z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi, które pozwalają zbierać dane ze zrealizowanej kampanii influencerskiej. Raport ze współpracy zazwyczaj przedstawia wygenerowane zasięgi, ilość interakcji, ilość udostępnień i liczbę przejść na Twój profil lub stronę. Przy umiejętnym użyciu narzędzi analitycznych możliwe jest nawet powiązanie konkretnych zakupów w Twoim sklepie z działaniem influencera. Skuteczność kampanii powinna być również widoczna przez zwiększoną ilość followersów na Twoim profilu, lepszą sprzedaż produktów i usług czy większą ilość pozyskanych leadów, zapisów na newsletter oraz zapytań o ofertę. Raportowanie wyników zależy od wybranej agencji, dostępności do profilu influencera i wykorzystywanych narzędzi, a także ustaleń poczynionych przed podjęciem współpracy.

Błędy – czego w influencer marketingu nie robić

Współpraca z influencerami bywa trudna. Największym błędem jest nie sprecyzowanie oczekiwań względem współpracy. Przykładowo, sformułowanie „kilka postów”, „kilka relacji” czy „reklama” może być, i zwykle jest, inaczej rozumiane przez strony umowy. Kluczem jest określenie dokładnych wymagań, okoliczności i używanego języka podczas promocji produktu. Przykładowo, zdarza się tak, że influencer zamiast wypowiadania nazwy firmy mówi „u nich”, „w ich sklepie” itp. co dystansuje go od marki, a to w konsekwencji neutralizuje cel promocyjny, pokazując dystans między marką, a reklamującą ją osobą.

Najodpowiedniejszą i najbardziej wiążącą formą zawierania współpracy z influencerem jest umowa pisemna wymagająca złożenia przez niego podpisu. Umowy ustne czy spisywane poprzez mail, zazwyczaj sprawdzają się gorzej, a częstym modelem zachowania influencera jest początkowy entuzjazm, połączony z zachęcającymi obietnicami, szybko przechodzący w stan ostudzenia emocji, utraty impetu, a czasem nawet przechodzący w stan bierności.

Kolejnym przykładem złej praktyki jest niewymaganie od influencera oznaczania postów jako sponsorowane. Z perspektywy przedsiębiorcy może wydawać się, iż kryptoreklama, czyli ukryta działalność reklamowa, wiążąca się z uzyskaniem korzyści majątkowej lub osobistej przez influencera, udająca naturalność będzie działać lepiej, ale obecne realia pokazują, że może to się skończyć boleśnie dla zlecającego. Przekonała się o tym ostatnio Olimp laboratories sp zoo, właściciel marki Olimp, produkującej suplementy diety dla sportowców, której urząd ochrony konkurencji i konsumentów zarzucił niedostateczne wyeksponowanie na profilach influencerów informacji o charakterze promocyjnym publikacji pokazującej jej produkty.

O wymaganiach odnośnie oznaczania reklam w mediach społecznościowych możesz przeczytać na stronie UOKiK. Jak informuje urząd, postawienie tego typu zarzutów może zakończyć się nałożeniem kar w wysokości do 10 procent obrotu. Nieprzyjemności mogą mieć również sami influencerzy.

Błędem jest także dobranie nieodpowiedniego profilu do współpracy. Pierwsza kwestia to wybranie do promocji osoby, która nie posiada wśród swoich obserwatorów odbiorców Twojej grupy docelowej, co kończy się tzw. przepalaniem budżetu, czyli jego marnowaniem na nieefektywne działania reklamowe.

Kolejnym błędem związanym z dobraniem nieodpowiedniego influencera jest wybranie osoby, reprezentującej sprzeczne wartości w stosunku do wartości wyznawanych przez Twoich obecnych klientów, co może skończyć się zniechęceniem stałych klientów do Twojej firmy, a czasem także sytuacją kryzysową. Sprawdzić wartości wyznawane przez Twoich klientów możesz np. poprzez badania marketingowe.

Następnym błędem z tej grupy jest wybranie profilu na podstawie ilości obserwujących. Należy mieć na uwadze zjawisko kupowania tzw. follow’ersów czyli obserwujących, często będących sztucznymi profilami lub profilami osób przypadkowych lub obcokrajowców za dotarcie do których, na pewno, nie chcesz nikomu płacić. Jeżeli potrzebujesz pomocy w zakresie jakiejkolwiek formy marketingu skontaktuj się z nami, pomożemy również Tobie!

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.