Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Marketing szeptany – czym jest buzz marketing?

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Marketing
Marketing szeptany pisany na klawiaturze

Marketing szeptany – czym jest buzz marketing?

Szukasz metody, która przyciągnie sporą ilość nowych klientów, którzy są zainteresowani Twoimi produktami lub usługami? Zobacz, czym jest marketing szeptany! Sprawdź, w jaki sposób skutecznie wykorzystać buzz marketing w swojej firmie. Przeczytaj poniższy wpis i dowiedz się czym jest i ile kosztuje marketing szeptany, jak go efektywnie wykonać i gdzie ta forma reklamy sprawdzi się najlepiej! Sprawdź także podane przez nas przykłady oraz poradnik współpracy z agencjami.

Co to jest Buzz marketing, czyli marketing szeptany – definicja

Marketing szeptany, inaczej nazywany buzz- lub whisper marketingiem, to przede wszystkim forma marketingu internetowego, ale nie tylko. Ma na celu, najczęściej, promowanie danej marki, sklepu, usługi lub produktu wśród potencjalnych klientów, z wykorzystaniem opinii od zadowolonych osób, które już miały kontakt z promowaną ofertą. Może być on wykonywany w wielu formach, np. podczas osobistej rozmowy, na portalach społecznościowych czy forach dyskusyjnych. Warto wspomnieć, że dzięki dobrze zaplanowanej strategii biznesowej, buzz marketing m.in. zwiększa ruch na stronie i pozyskuje leady, czyli potencjalnych klientów. W ujęciu ogólnym przyciąga większą liczbę zainteresowanych. Bardzo ważne w trakcie wdrażania tego rodzaju działań, jest to, aby cały proces był wiarygodny dla potencjalnych konsumentów! Niepoprawnie i nieudolnie prowadzony buzz marketing może bardzo zaszkodzić produktom, marce oraz Twojemu PR w branży.

Cennik ofert Buzz marketing – cena marketingu szeptanego

Kwota, jaką należy przeznaczyć na marketing szeptany, zależna jest od wielu czynników. Rozliczenie może zależeć od prowizji od pozyskanego klienta lub liczby umieszczonych recenzji na stronie, portalach lub forach. Zazwyczaj cena za jeden wpis w Internecie wynosi od 0,5 zł do 8 zł w przypadku współpracy z freelancerem. Inna kwota jest w przypadku współpracy z agencją od tzw. szeptanki. W tym przypadku zazwyczaj zawiera się umowę na konkretną ilość wpisów w miesiącu. Zazwyczaj koszt za 100 wpisów wynosi od 500 do 1500 zł. Nie jest to jednak sztywny cennik, wszystko zależy od skali, typu treści do promocji, czasu realizacji i innych zmiennych.

Agencje marketingu szeptanego – czy buzz marketing jest skuteczny?

Na skuteczność marketingu szeptanego wpływa kilka czynników. Po pierwsze, aby przyspieszyć decyzję zakupową wśród potencjalnych odbiorców, trzeba być w „szeptance” bardzo wiarygodnym. Buzz marketing jest najbardziej efektywny, kiedy wykonywany jest przez samych zadowolonych klientów. W przypadku zlecenia marketingu szeptanego agencji, zwykle wystarczy kompetentny kilkuosobowy zespół, który skutecznie przedstawi korzyści dotyczące produktów lub usług oferowanych przez Ciebie. Dzięki poprawnym działaniom możesz spodziewać się szybkiego dotarcia do wielu potencjalnych klientów. To z kolei wpływa na lepsze zyski i realizację celów biznesowych.

Na co uważać i jak oceniać współpracę z agencjami marketingu szeptanego?

Warto, przede wszystkim, zwrócić uwagę na jakość pracy, jeśli agencja marketingowa sama generuje treści wpisów. Zależnie od agencji może różnić się wiarygodnością, nie tylko pod względem formułowania myśli, ale także przygotowania i dostosowania kont do wpisów. Powinny one wyglądać na naturalne i budzić zaufanie, co często niestety nie jest standardem. Niska jakość tego typu promocji i sztuczne wpisy mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Z uwagi na to warto skontrolować treści przed publikacją, prosząc agencję lub freelancera o przedstawienie planowanych wpisów. Dodatkowo, po wykonaniu usługi, poproś o raport z działań, aby skontrolować zgodność opublikowanych wpisów z zaplanowanymi oraz aby ocenić ich ogólną jakość. Jeśli Twoje zlecenie jest duże, podziel publikację treści na etapy, po zrealizowaniu każdej kolejnej części weryfikuj pracę agencji marketingu szeptanego. To dobra metoda minimalizująca ryzyko biznesowe. Jeśli wszystko się zgadza i treści są wystarczająco dobrej jakości, wówczas możesz dać zielone światło do kontynuowania działań. Dobrą praktyką jest podpisanie z agencją NDA, czyli umowy o zachowaniu poufności.

Marketing szeptany w internecie i jego rodzaje – przykłady kampanii buzz marketingu

Marketing szeptany może przybierać wiele różnych form. Bardzo często jest on spontaniczny i przeprowadzany w trakcie dyskusji z odbiorcą podczas rozmowy. Może odbywać się w świecie rzeczywistym, w social mediach lub innych miejscach w internecie. Do najczęściej stosowanych rodzajów marketingu szeptanego zaliczamy poniższe przykłady:


● rekomendację w trakcie dyskusji osobistej,
● polecenia produktu lub usługi na forach internetowych,
● polecenia w mediach społecznościowych, m.in. w formie komentarzy pod postami,
● rekomendacje na grupach dyskusyjnych na Facebooku,
● zamieszczanie opinii w wizytówce Google Moja Firma i innych przeznaczonych do tego miejscach,
● zamieszczanie opinii przez influencerów lub celebrytów bezpośrednio na ich profilach społecznościowych (odłam influencer marketing),
● publikowanie poleceń bezpośrednio na Twojej stronie internetowej w komentarzach na blogu lub w specjalnie wydzielonej sekcji,
● pozyskiwanie linków na social mediach lub w witrynach stworzonych do dyskusji użytkowników, co ma również wpływ na SEO,
● marketing wirusowy.

Buzz marketing w praktyce – co daje i po co używa się marketingu szeptanego?

Głównym celem marketingu szeptanego jest poinformowanie zainteresowanych lub potencjalnych klientów o zaletach, które płyną z posiadania danego produktu lub usługi. Dobrze przeprowadzony marketing szeptany zwiększa świadomość o Twoich produktach i przedsiębiorstwie. Co więcej, ten rodzaj marketingu jest nośnikiem informacji o działalności Twojej firmy oraz jej ofercie. Bez wątpienia reklama szeptana, określana także jako whisper marketing m.in.:


● generuje większy ruch na Twojej stronie www,
● wywołuje dodatkowe zapytania o produkty i usługi,
● dobrze przeprowadzony zwiększa sprzedaż,
● buduje rozpoznawalność.

Marketing szeptany – jak zacząć i dobrze wykonać Buzz marketing dla własnej firmy

Kiedy zaczynasz działania reklamowe mające na celu promowanie marki, a tym samym pozyskanie nowych klientów, to na początku najlepszym sposobem na wykonanie marketingu szeptanego jest poproszenie zadowolonych klientów o wystawienie opinii. Najprościej zrobić to poprzez udostępnianie linku do opinii w wizytówce Google. Ta metoda jest najbardziej sprawdzona i nie wprowadza nachalnego spamu wśród konsumentów. Wystarczy, że udostępnisz stronę, wizytówkę lub profil wykorzystując w tym celu komunikator, wiadomość e-mail lub telefon. W przypadku inicjatywy zwiększenia działalności w zakresie buzz marketingu, warto znaleźć do tego poleconą osobę lub sprawdzoną agencję marketingową, która specjalizuje się w tym zakresie reklamy. Pamiętaj, że niepoprawnie wykonany marketing szeptany w sieci wywołuje bardzo negatywny odbiór! W celu polepszania swoich umiejętności i nabywania nowej wiedzy polecamy ciągłą edukację i czytanie aktualizacji bloga marketingowego.

Marketing szeptany – wady i zalety

Buzz marketing ma wiele plusów, jak również minusów. Bez wątpienia może wpływać na bardzo szybkie zwiększenie świadomości o marce i produktach. Jest również skuteczną formą budowania pozytywnego wizerunku firmy i świadomości w głowach konsumentów. Oprócz tego wpływa na większą sprzedaż, co przekłada się na lepszy zysk w przedsiębiorstwie. Co więcej, jest metodą, która pozwala przyciągnąć stałych klientów do Twojej oferty. Jednak wśród wielu zalet pojawiają się również wady. Jedną z nich są nieetyczne działania w stosunku do pozostałych osób. Mianowicie, aby być w porządku do konsumentów, każda osoba dodająca recenzję na temat firmy lub produktu, powinna realnie skorzystać z jej usług lub nabyć i sprawdzić produkt. Dopiero kolejnym krokiem powinno być wystawienie opinii zgodnej z pozyskanym doświadczeniem. Innymi słowy, dodawanie rekomendacji przez freelancera lub agencję marketingową o usługach, lub produktach firmy, z której oferty nigdy nie skorzystali, może budzić zastrzeżenia natury etycznej. W związku z tym szeptany marketing może bardzo zaszkodzić marce, jeśli wyjdzie na jaw, że recenzje nie są rzetelne.

Reklama szeptana – dla kogo?

Reklama szeptana to sposób na dotarcie do większej ilości klientów lub zmiany ich przekonań. Polecana jest dla szerokiego grona podmiotów, które chcą zwiększyć zainteresowanie swoją osobą, produktem czy usługą. Ten rodzaj marketingu wykorzystywany jest przez firmy usługowe, produkcyjne i sklepy. Oprócz tego często stosowany jest z powodzeniem w marketingu politycznym.

Polityczna propaganda szeptana – farma trolli

Poruszając temat tego odłamu marketingu, nie sposób nie wspomnieć o zjawisku, którym jest polityczna propaganda szeptana. Wykorzystywane są do tego m.in. tzw. farmy trolli. To zjawisko polega na mocno wyskalowanej manipulacji i socjotechnice, polegających na różnych mechanizmach znanych z psychologii społecznej m.in. na konformizmie. Poprzez masowe rozpowszechnianie określonych informacji i skalę powielania danego światopoglądu lub zdania na jakiś temat przy pomocy mediów masowych, telewizji, prasy, a także internetu, odbiorcy tych przekazów propagandowych, ze względu na ich ilość i działanie ludzkiego umysłu, zaczynają traktować prezentowane postawy jako własne. Najczęściej dzieje się to na poziomie podświadomym. Farma trolli dotyczy tych działań, ale za pośrednictwem sieci internetowej. Farmy trolli to wyspecjalizowane grupy realizujące powierzone im zadania. Działania często są zlecane przed rządy i dotyczą promowania określonych światopoglądów, a także do atakowania osób i ugrupowań politycznych. Systematycznie używanym przez te grupy narzędziem jest także dezinformacja. Farma trolli w mediach często łączona jest z Władimirem Putinem i Rosją. Tak naprawdę jest to narzędzie używane przez polityków z wielu krajów.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.