Masz pytania? Skontaktuj się z nami

SOCMINT – Social Media Intelligence

Opublikowany przez: Michał Wiśniewski
Kategoria: Technologie informacyjne
Social media do SOCMINT

SOCMINT to kolejny typ rozpoznania wywiadowczego, który opisujemy w formie artykułu. Niesłabnąca popularność mediów społecznościowych sprawia, iż jest to popularna i bardzo skuteczna praktyka pozyskiwania informacji.

Analizy SOCMINT – co to jest Social Media Intelligence

SOCMINT to akronim Social Media Intelligence, a to z kolei oznacza wywiad, a więc pozyskiwanie, przetwarzanie i analizowanie informacji w obrębie mediów społecznościowych. Dostęp do mediów społecznościowych jest tak popularny, że SOCMINT jest praktykowany przez osoby nieświadome istnienia tego pojęcia. Jednak doświadczenie wywiadowcze praktyków wywiadu np. osoby praktykujące OSINT lub zajmujące się innego typu działalnością polegającą na zbieraniu danych np. weryfikacją kontrahentów, to zupełnie inny poziom wyciągania korzyści z takich źródeł informacji jak media społecznościowe.

Analiza mediów społecznościowych – kto korzysta z SOCMINT?

Z SOCMINT korzystają najróżniejsze zawody powiązane z pozyskiwaniem danych i informacji. Zaczynając od wywiadowni, przez firmy zajmujące się HR, które chcą zweryfikować pracowników. Analiza mediów społecznościowych wykonywana jest przez podmioty państwowe, informacje ze źródeł społecznościowych zbiera również prywatny detektyw, a także detektyw gospodarczy, chcący sprawdzić osoby figurujące w dokumentach spółki z.o.o i ich powiązania. Korzysta z tych możliwości także policja i przeciwnie – również przestępcy planujący oszustwa. Niestety media społecznościowe dają możliwość przygotowania ataków socjotechnicznych, dzięki poznaniu zwyczajów, powiązań osobowych i innych elementów z życia swoich przyszłych ofiar. Portale społecznościowe niestety nie służą utrzymywaniu prywatności. SOCMINT używany jest także przez agencje marketingu internetowego, które dzięki mediom społecznościowym mogą zajrzeć w głąb swoich klientów, poznając ich zwyczaje, preferencje i sposób komunikacji.

Rodzaje mediów społecznościowych

Różne rodzaje mediów społecznościowych, ze względu na swoją indywidualną charakterystykę, daje możliwość pozyskania, często odmiennych od siebie informacji. Część z nich oczywiście się pokrywa, co daje kolejne pole do analizy w ramach działań SOCMINT, chociażby możliwość porównania tych samych danych pomiędzy portalami. Jeśli deklarowane dane różnią się np. w przypadku wykształcenia, może to świadczyć o swojego rodzaju maskowaniu prawdziwych danych na jednym lub wszystkich portalach z których dane porównujemy. Wymienię teraz kilka typów platform social mediów. Ich popularność zależy od rejonu świata, ponadto różne kraje mają często swoje własne, krajowe strony społecznościowe. Wybrane, popularne rodzaje mediów społecznościowych to:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • TikTok;
  • Twitter;
  • Printerest;
  • Linkedin;
  • Youtube;
  • Myspace;
  • Telegram;
  • GoldenLine;
  • VKontakte;
  • Xing.

Wykorzystywane w ramach SOCMINT są również najróżniejsze portale randkowe.

Baner doradztwo strategiczne

Monitoring mediów społecznościowych – zagrożenia

Monitoring mediów społecznościowych przydaje się rozmaitym firmom, mało tego, poprzez różnego typu narzędzia można automatyzować zbieranie danych i analizę. Jeśli nie chodzi o jednorazowe śledztwo, a o stały monitoring to zdecydowanie warto z nich korzystać. Ilość informacji w mediach społecznościowych bywa przytłaczająca. Zagrożeniem jakie można spotkać podczas tego typu działań jest dezinformacja, czyli celowe wprowadzanie w błąd przez osoby (często poprzez nieprawdziwe profile) lub firmy. Inne zagrożenie stanowi marketing szeptany, czyli rozsiewanie różnego typu informacji, głównie reklamowych, przez wyspecjalizowane w tego typu działaniu agencje. Powyższe zmienne mogą wpływać na jakość pozyskanych informacji i ich zniekształcenie. Należy mieć to na uwadze podczas zbierania informacji z social mediów.

Przykłady SOCMINT

SOCMINT używany jest zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym, dlatego też przytoczone przykłady będą dotyczyły obu tych pól użycia Social Media Intelligence.

Media społecznościowe prywatnie

Załóżmy, że mamy do czynienia z młodym mężczyzną, który uczęszcza na studia na których zauważa dziewczynę, która bardzo mu się spodobała. Jako, że opisywany mężczyzna chciałby mieć pewność, że wypadnie dobrze gdy podejdzie się zapoznać, postanowił najpierw poprzez analizę mediów społecznościowych dokonać swojego rodzaju profilowania owej niewiasty. Jako, że nie zna jej personaliów, ale zna personalia osoby z jej grupy to wchodzi na portal społecznościowy, wyszukuje osoby którą zna i…tu zaczyna się SOCMINT. Wchodzi w znajomych znanej mu osoby i zaczyna przeglądać jej znajomych, przyglądając się przede wszystkim zdjęciom profilowym i przy damskich imionach na zdjęcia na profilu, w przypadku, gdy brak jest zdjęcia profilowego u danej osoby.

Opisywany mężczyzna trafia na interesujący go profil. W najgorszym przypadku może dowiedzieć się ze zdjęć lub statusu na profilu, że kobieta jest w związku. W najlepszym może przejrzeć jej zainteresowania, miejsca w których bywała, znajomych, także tych najaktywniejszych na profilu co może wskazywać na większą zażyłość. Może także poznać jej problemy i w zawoalowany sposób zaproponować ich rozwiązanie lub pomoc. W przypadku niektórych portali społecznościowych mogą być tam również łatwo dostępne dane na temat preferencji muzycznych, filmowych, książek, sportów, udziału w wydarzeniach i inne. Na podstawie tych danych można zaplanować rozmowę, która będzie interesująca dla właścicielki profilu co daje większe szanse na bliższe poznanie się i wzbudzenie sympatii. Oczywiście kolejne informacje mogą być zdobywane poprzez analizę kolejnych mediów społecznościowych, co jest łatwiejsze gdy posiadamy już imię i nazwisko danej osoby.

Media społecznościowe w biznesie

Kolejnym przykładem będą media społecznościowe w biznesie, niech będzie to agencja facebook ads, która chciałaby porównać swoje działania z działaniami konkurencji. W takim wypadku luka informacyjna, a może zostać zapełniona przez szerszą wiedzę na temat narzędzi oferowanych przez portal społecznościowy Facebook. Chodzi tutaj o możliwość podejrzenia wszystkich reklam dowolnego podmiotu korzystającego z możliwości reklamowych tego portalu. Po dotarciu do odpowiedniej podstrony możemy poznać użyte w reklamach teksty, zdjęcia, grafiki oraz ilość reklam. Można te dane przeanalizować i wziąć pod uwagę podczas planowania własnych reklamowych kampanii internetowych.

Media społecznościowe w oszustwach

Kolejnym przykładem SOCMINT może być użycie go do rozwiewania wątpliwości odnośnie różnych osób. Załóżmy, że ponownie na portalu Facebook w jednej z grup zaczepia nas osoba z propozycją sprzedaży jakichś artykułów w okazyjnej cenie. W takim przypadku umiejętność analizy mediów społecznościowych może pomóc nam namierzyć niespójności i symptomy ostrzegawcze, które mogą uchronić nas przed pogłębianiem kontaktu i przed przekazaniem przedpłaty nieodpowiedniej osobie.

Sprawdzając profil społecznościowy można przeanalizować jego historię, aktywność znajomych (np. czy po komentarzach pod postami można stwierdzić, iż znajomi to prawdziwe osoby z otoczenia analizowanej osoby w życiu poza Internetem), jakość znajomych – przez to rozumiem przede wszystkim to czy znajomi są z tej samej narodowości, a nie są to konta arabskie, które można kupić. Oczywiście konta polskie w znajomych nic nie gwarantują, ale jest to jeden z obszarów, któremu warto się przyjrzeć w szerszej analizie. Portale społecznościowe pozwalają często również na ustalenia statusu majątkowego np. na podstawie posiadanych pojazdów czy nieruchomości i tym jak są wykończone od wewnątrz, co również nie umyka osobom posiadających złe intencje. Wiele z mediów społecznościowych pozwala na ustawienia pozwalające na zmianę ustawień prywatności kont, warto się tym zainteresować i korzystać z możliwości zachowania możliwie jak największej prywatności.

W omawianym hipotetycznym przypadku możemy dostrzec, iż mimo imienia i nazwiska jakie jest przypisane do profilu proponującego zakup w samym pasku URL (miejsce gdzie widzisz adres www) widnieje inne imię i nazwisko. To z kolei jest symptomem zmiany tożsamości, co często stosowane jest przez oszustów, którzy podmieniają dane profilu po wcześniejszych przestępstwach i zapomnieli o zmianie na poziomie paska URL. Media społecznościowe pozwalają na analizę dużo większej ilości informacji i symptomów oszustw niż wymienione w naszym przykładzie, ale tego nauczysz się pracując nad umiejętnościami analitycznymi i praktykując SOCMINT.

Podziel się:
Autor publikacji: Michał Wiśniewski

Szybki kontakt

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.